På Högskolan Väst har man i 30 år forskat inom termisk sprutning. Under flera år var forskningsarbetet fokuserat på gasturbiner i flygmotorer. Men i dag arbetar ett tiotal forskare med nya material och tekniker.
Forskare: Ny ytbeläggning kan ge billigare bränsleceller
Miljöteknik
På Högskolan Väst jobbar forskare med en ny teknik som ska ge miljövänligare bilar och jetflygplan samt billigare bränsleceller.
![Forskare: Ny ytbeläggning kan ge billigare bränsleceller](https://miljo-utveckling.se/wp-content/blogs.dir/sites/11/2020/01/adobestock46585432.jpeg)
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Fakta
Termisk sprutning
– Suspensionssprutning skapar helt nya möjligheter och fördelar. Genom att spruta på en blandning av exempelvis nanomaterial och vatten eller alkohol kan man designa ytskikt med unika egenskaper. Det går att skapa mikrostrukturer som är porösa eller täta beroende på vilken funktion beläggningen ska ha, säger Nicolaie Markocsan, professor i produktionsteknik, och en av dem som forskar om suspensionssprutning för bland annat bränsleceller.
Billigare bränsleceller
Att tillverka bränsleceller av typen Solid Oxid Fuel Cells (SOFC) med suspensionssprutning är billigare och dessutom enklare att anpassa till storskalig produktion, än med de tekniker som oftast används i dag. Man kan också använda bränsle av lägre kvalitet, vilket gör att det blir billigare att använda dessa bränsleceller.
– Eftersom dagens bränsleceller för bilar är relativt dyra att producera kan den här tekniken öppna nya möjligheter för klimatsmarta bränsleceller i framtidens bilar. Andra intressanta applikationer är bränsleceller för mobila kraftverk och uppvärmningssystem för hus, menar Nicolaie Markocsan.
Dieselmotorer med lägre bränsleförbrukning
Det går också att använda termisk sprutning på traditionella dieselmotorer i fordon.
Fakta
Andra användningsområden för termisk sprutning
Genom att ytbelägga delar av motorn får den högre verkningsgrad och på så vis lägre bränsleförbrukning.
– Det kan också vara intressant att lägga skyddande beläggningar i förbränningsmotorer för att de ska klara de nya fossilfria bränslen som kommer ut på marknaden. Den typen av bränslen kan slita mer på motordelarna, säger Nicolaie Markocsan, som just nu driver ett forskningsprojekt om detta med Scania, Volvo Personvagnar och Volvo Lastvagnar.
Koldioxidsnåla flygplan
Tekniken går också att använda på flygplan. För att gasturbinerna i flygmotorer ska klara höga temperaturer kan man spruta ett skyddande ytskikt av exempelvis värmeisolerande keramiska material på de utsatta komponenterna. Det gör att bränslet förbränns effektivare och gasturbinerna ger lägre koldioxidutsläpp.
– Det finns oändligt många sätt att förbättra produkter och öka deras livslängd genom att addera ett ytskikt med hjälp av termisk sprutning. Med olika material och metoder kan man designa nya egenskaper för att få en specifik funktion, säger Nicolaie Markocsan.
Likaså har termisk sprutning visat sig vara fördelaktigt på bromsskivor. I dag tillverkas bromsskivor av stålmaterial som lätt blir slitna – väljer man istället ett lättare och tunnare material och sedan ytbelägger skivorna, så kan de bli starkare och mer hållbara över tid.