The 1,5° Business Playbook ser inte mycket ut för världen, med sina trettio sidor med övergripande förslag om vad företag behöver göra för att klimatförändringen ska hålla sig till 1,5 grader Celsius.
Business Playbook ska få vd att förstå klimatmålen
KLIMAT The 1,5° Business Playbook ska få med vd och styrelse i klimatarbetet. De enkla råden är inte tänkta för hållbarhetsavdelningen utan för personer som ännu inte satt sig in i vad som krävs. "Att skryta om mål på tre eller fyra procents reduktion per år ska inte längre vara möjligt", säger en av initiativtagarna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Initiativtagaren Johan Falk, som är knuten till Stockholm Resilience Center, förklarar att handboken ska bidra till en ”tipping point”, den sorts snabba förändring som det talas om i klimatsammanhang. Fast här ska det tippa över till något bättre. Det är därför handboken ser så enkelt ut.
– Lösningarna finns, men arbetet att införa dem måste accelerera. Därför finns ett jättestort behov av att göra det enklare för företag att översätta det som krävs till konkret strategi och handling. Vi ser det som att vår handbok gör den översättningen, förklarar Johan Falk.
Business Playbook är vetenskapligt grundad
Allt som står i handboken är grundat i vad vetenskapen säger om klimatförändringar. Bakom handboken står även Johan Rockström, före detta chef för Stockholm Resilience Centre och numera chef för tyska Potsdam Institute for Climate Impact Research. Owen Gaffney, hållbarhetsanalytiker vid Stockholm Resilience Centre, har också deltagit i arbetet. Ytterligare ett tjugotal experter har granskat resultatet.
– Vi vill skapa en kritisk massa, säger Johan Falk.
Vägvalen översätts till riktlinjer
Fakta
P1 och P2 enligt klimatpanelen
Den kritiska massan ska ge kraft i arbetet mot 1,5 gradersmålet. Vägen dit ska följa den internationella klimatpanelen IPCC:s rapport från år 2018, närmare bestämt vägvalen P1 och P2. I Playbook har vägvalen koncentrerats till riktlinjer där den centrala är en halvering av utsläppen vart tionde år, minst. Det betyder sju procent minskning av klimatpåverkan per år, i ett globalt genomsnitt.
– I rika länder kan det betyda dubbelt så snabbt, alltså en halvering vart femte år, säger Johan Falk.
Sätter lägre mål trots att kunskap finns
På invändningen att många i näringslivet vet vad som krävs, svarar Johan Falk att så må det vara. Men många företag har ändå satt svagare mål.
Men det är väl inte på grund av bristande kunskap?
– Vetenskapen har varit relativt otydlig, men nu har den landat i att vi måste halvera till 2030. Nu kan vi säga att om företagen sätter svagare mål än så, är det inte acceptabelt. Att skryta om mål på tre eller fyra procents reduktion per år ska inte längre vara möjligt, säger han.
Han påpekar också att det ska stå klart att scope 1 och 2 inte duger, alltså åtgärder för att minska egna utsläpp inklusive inköpt energi för egen verksamhet. Leverantörer måste tas med i beräkningen.
– Vi måste självklart arbeta med scope 3. Det är också viktigt att företagen fokuserar på hur deras affärsmodell påverkar, säger Johan Falk.
Klimatarbetet måste upp i ledningsgruppen
Därför måste vd och styrelse delta i klimatarbetet. Det duger inte längre att delegera allt till hållbarhetsavdelningen.
The 1,5° Business Playbook är en del av arbetet med Exponential Roadmap, som Johan Falk också driver. ”Exponential” står för att hastigheten i klimatarbetet måste öka exponentiellt. Johan Falk har en bakgrund inom IT-branschen, där man talar om en exponentiell ökning av kapaciteten i datorer enligt Mores lag. Tanken på exponentiell utveckling har förts över till klimatarbetet.
Många företag bakom handboken
Fakta
De stödjer The Business Playbook
Flera företag har deltagit i arbetet med handboken, bland andra Ericsson, Skanska, Scania och Ikea. Men de har inte försökt försvaga målsättningen och ambitionerna, försäkrar Johan Falk.
– Det här handlar om nya tillväxtområden, och tidigare affärsidéer kommer att vara stängda, det finns ingen expansionsmöjlighet där. Det är argument nummer ett för vår del. Vi behöver använda marknadsekonomin som en kraft för att få fram de lösningar som krävs, säger Johan Falk.