Allt fler ”klimatavhoppare” i arbetslivet

Karriär En av fem har sagt nej till ett arbetserbjudande för att arbetsgivarens hållbarhetsarbete inte ligger i linje med personens värderingar. För unga personer, mellan 18 och 24 år, är siffran en av tre. Det visar en ny rapport som beskriver personerna bakom fenomenet som ”climate quitters”.

Allt fler ”klimatavhoppare” i arbetslivet
Foto: Adobe Stock

I en ny rapport har KPMG frågat drygt 6000 kontorsanställda, studenter och nyutexaminerade i Storbritannien om vilka faktorer som styr deras beslut kring arbetserbjudanden. I undersökningen menar KPMG att man hittat en ny stark trend som man kallar ”climate quitters”, personer som avstår från, eller säger upp sig från, företag som inte har en miljöprofil som ligger i linje med personens värderingar. KPMG anser att rapporten tydligt visar att unga vill jobba på mer miljövänliga företag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Av de 6000 tillfrågade uppgav nästan hälften, 46 procent, att de vill att företaget de jobbar på arbetar aktivt med hållbarhetsfrågorna. Var femte tillfrågad, 20 procent, uppgav att de tackat nej till, eller sagt upp sig från, ett företag som inte hade tillräckligt stora hållbarhetsåtaganden. Den siffran ökade till en av tre, 34 procent, för 18- till 24-åringar.

De tillfrågade i åldern 25-34 är de som är mest benägna att värdera hållbarhetsåtaganden från sin arbetsgivare, 55 procent. Men de tillfrågade mellan 18 och 24 år, och de mellan 35 och 44 år, ligger inte långt efter med 51 respektive 48 procent.

– För företag är budskapet tydligt. År 2025 kommer 75 procent av den arbetande befolkningen att vara millennials. Det innebär att de dom företag kommer att behöva ha trovärdiga planer för att ta itu med hållbarhetsfrågorna om de vill fortsätta att attrahera och behålla denna växande källa till talang, säger John McCalla-Leacy, head of ESG på KPMG i Storbritannien, i en kommentar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.