Det började med en glimt av en artikel i en tysk tidning och slutade med en förmån för både de anställda och klimatet.
Arkitektbyrå inför klimatledighet för anställda – vill få fler att skippa flyget
hållbarhet i praktiken
Två extra betalda lediga dagar och ett bättre klimat. Det får medarbetarna på arkitekt- och ingenjörsbyrån Edge som nu kan ta del av det nya initiativet klimatledighet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Malmöbaserade arkitekt- och ingenjörsbyrån Edge engagerar sig i miljö-och klimatfrågor på flera sätt. Byråns nyaste initiativ Klimatledighet, är något som landskapsarkitekten och delägaren Jeanette Nilsson kom på när hon skummade igenom en tysk tidning i våren 2019.
– Jag kunde bara se de första raderna, då artikeln var låst, säger Jeanette Nilsson.
Involverade byråns klimat- och miljögrupp
Men det räckte som inspiration – ett företag i Belin lät sina medarbetare få fler semesterdagar om de skippade att flyga. Det tyckte Jeanette Nilsson var en bra idé och valde att ta upp det i byråns klimat- och miljögrupp.
Efter diskussioner med ledningen och alla 22 medarbetare på byrån, kom Edge i höstas fram till att de skulle införa klimatledighet på prov efter årsskiftet.
– Några medarbetare var först lite kritiska eftersom detta sker under fritiden. Det är viktigt att respektera allas integritet, så vi har varit tydliga med att det här är helt frivilligt. Vi kommer inte fråga någon om de flyger eller inte – vill de ta del av möjligheten så är det helt upp till dem att komma till oss och säga till, berättar Jeanette Nilsson.
Fler semesterdagar utan flyg
Ledigheten går ut på att alla medarbetare som helt väljer bort flyget under ett kalenderår får två dagars klimatledighet. Syftet med dagarna är att skapa tidsmässiga förutsättningar för en semesterresa utan flyg – exempelvis en resa med tåg ner till södra Europa, vilket tar cirka 2-4 dygn tur och retur beroende på destination.
– Även medarbetare som väljer att inte resa alls kan ta del av klimatledigheten. Det räcker med att man inte flyger. Vi har medarbetare som sagt att de inte kommer resa alls, menar Jeanette Nilsson och berättar att hon tror att ungefär hälften av kollegorna kommer ta ut klimatledighet i år.
Själv kommer hon ta tåget till Spanien i sommar. I höstas reste hon med tåg till Italien på höstlovet – det tog mindre än ett dygn till norra Italien.
Litar på medarbetarna
På frågan om Edge kommer kontrollera att medarbetarna inte flyger, svarar Jeanette Nilsson nej. Det enda byrån vill ha är ett skriftligt mejl från de medarbetare som vill hoppa på initiativet.
– Vi är ett litet företag och all verksamhet vi bedriver bygger på ömsesidigt förtroende, ansvar och respekt för varandra. Vi litar på våra anställda och jag känner mig helt trygg i det, säger Jeanette Nilsson.
Kan klimatledigheten fungera på ett större företag?
– Jag det kan fungera, beroende på vilken företagskultur man har. Det bygger på ett ömsesidigt förtroende, då vi inte kommer kontrollera om någon flyger eller inte. Men oavsett vilket företag man jobbar på, så är det svårt att fuska med en sådan sak. Alla är så uppkopplade på sociala medier i dag. Kanske skulle någon lyckas med det, men i det stora hela skulle det ta emot att begära ut klimatledighet och samtidigt ta flyget, säger Jeanette Nilsson.
Förmånen att skippa flyget och få fler betalda lediga dagar finns även på två andra svenska företag. MTR Express införde initiativet semesterförmån redan 2018 och ETC-företagen har börjat med klimatledigt vid årsskiftet 2019/2020.
MTR Express semesterförmån
MTR först ut
– Målsättning är att göra det lättare att välja bort flyget. Som företag och arbetsgivare vill vi ta vårt ansvar för klimatfrågan och vi hoppas inspirera fler företag, säger Jeanette Nilsson.
Studieresor på närmare ort
I tjänsten på Edge krävs det ibland att man reser till andra städer och länder. Framför allt går resorna till Uppsala och Stockholm. Men även Tjeckien. Dessa utförs med tåg.
– Vår policy är att vi ska undvika att flyga i största möjliga mån. Den största förändringen nu är att man som individ tar ansvar för resorna på fritiden. Väljer man att ta tåg i tjänsten så betalar vi för den restiden, säger Jeanette Nilsson och fortsätter:
– Varje år genomför vi också en studieresa med alla medarbetare. Vi jobbar med arkitektur och teknik, så vi åker och tittar på vad andra länder har för sig. Sedan 2017 har vi skippat flyget till förmån för bil eller tåg. Så vi håller oss närmare Sverige nu för tiden.
Fakta
ETC-företagens klimatledigt
Extrapengar i slutet av året
Edge delar också ut en miljöbonus till medarbetare som väljer att resa miljövänligt till och från arbetsplatsen. Framför allt är det cykel eller gång som premieras, men medarbetare som har långt till arbetsplatsen får full miljöbonus även vid resa med buss eller tåg.
– Det är helt frivilligt att medverka och de medarbetare som vill noterar sitt resesätt varje dag. Olika trafikslag ger olika poäng – dock beroende på hur långt man har till arbetsplatsen. Vid årsskiftet sammanställer vi poängen i form av en miljöbonus på lönen. Man kan få upp till 4 000 kronor, säger Jeanette Nilsson.
Denna idé var också Jeanette Nilssons och infördes 2016 på byrån. Endast bilåkande ger noll poäng i poängsystemet – samåkning får man en liten poäng för.
– Det är så lätt att fortsätta ta bilen om man alltid har gjort det. Så vi försöker bryta det tankesättet, menar Jeanette Nilsson.
Kilometerersättning för tjänsteresor med cykel
Edge betalar också kilometerersättning för tjänsteresor med cykel. Det sker på precis samma sätt som en tjänsteresa med bil. Byrån ersätter tjänsteresor med cykel med 8 kr per kilometer, vilket är lite drygt dubbelt så mycket per kilometer jämfört med ersättningen för tjänsteresa med bil.
– Det var en medarbetare kom på den idén. Vi och nästan alla andra svenska företag betalar ersättning om våra medarbetare ska ut på kundbesök och reser med egen bil. Men väljer någon att cykla på arbetstid har det tidigare bara varit en ekonomisk vinst för företaget, menar Jeanette Nilsson och avslutar:
– Vi tycker att vinsten istället ska delas med medarbetaren. Vi får friskare och nöjdare kollegor, slipper betala onödiga parkeringsavgifter, bidrar till ett bättre klimat och kollegorna blir piggare och får den dubbla ersättningen.