Ny era av ”medvetna klimatavhoppare” i näringslivet

KARRIÄR Drygt hälften av anställda skulle överväga att säga upp sig om företagets värderingar inte stämde överens med deras egna. Det visar en ny undersökning som också hävdar att vi går in i en era av ”medvetna klimatavhoppare”.

Ny era av ”medvetna klimatavhoppare” i näringslivet
Foto: Adobe Stock

Anställda kommer att lämna företag som misslyckas med att visa upp starka värderingar relaterat till samhälls- och miljöfrågor. Det skriver Paul Polman, Unilevers tidigare vd, när han presenterar sin nya rapport.

Net Positive Employee Barometer undersöker hur drygt 4 000 arbetare i USA och Storbritannien resonerar kring företagens värderingar. Studien fann att de flesta vill arbeta i företag som har en positiv inverkan på världen. Men även om många anställda vet att deras företag vidtar vissa åtgärder för att möta samhälleliga och miljömässiga utmaningar, säger två av tre att det fortfarande inte räcker.

Drygt hälften uppger att de skulle överväga att avgå om företagets värderingar inte överensstämmer med deras egna, en tredjedel säger att de redan har gjort det. Den nederländska affärsmannen Paul Polman, som står bakom undersökningen, tog till LinkedIn för att kommentera resultatet.

– Glöm ”quiet quitting”, vi går in en era av medvetna klimatavhoppare. Företagsledare missar hela bilden av vad anställda vill ha och behöver. Missförstå mig inte: de många studierna som säger att människor vill ha bättre lön, mer flexibilitet och bättre välbefinnande är helt rätt. Men hur är det med det faktum att många människor, utöver pengar och flexibilitet, också längtar efter jobb som erbjuder förverkligande, i företag som försöker åtgärda världens problem, snarare än att skapa dem, säger han i en kommentar.

Tre åtgärder

Vidare menar Paul Polman att företag måste påskynda sina ansträngningar för att bygga en mer hållbar, ansvarsfull och lönsam verksamhet. Undersökningen identifierar även tre viktiga sätt som företag kan göra detta på:

  • Visa större ambition på dina värderingar och inverkan;
  • Gör ett bättre jobb med att kommunicera detta:
  • Ge dina anställda möjlighet att hjälpa dig.

– För mig är den sista punkten den bästa insikten vi avslöjar. Anställda vill vara en del av uppdraget att förbättra sitt företags inverkan på omvärlden. Deras erbjudande om samarbete är en fantastisk möjlighet för de vd:ar som är redo att agera. Lita på mig, om någon är redo att sluta sitt jobb på grund av sina värderingar och för att de tror att företag kan tjäna pengar samtidigt som de gynnar människor och planeten, så är det någon som du förmodligen inte vill förlora, avslutar Paul Polman.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste