Trendriktig miljöimage

Galna kosjukan och mul- och klövsjukan är två hot mot vår föda. Idag kan ingen konsumenttrend vara riktigare än att handla ekologiska matvaror och för livsmedelsbranschen att satsa på just den typen av varor.
Gröna Konsums 430 butiker i landet har kommit långt i sina satsningar att erbjuda konsumenten ett stort utbud av ekologiska produkter. Dessutom har de specialutbildade mat- och miljömästare.

Redan 1994 beslutades det inom Gröna Konsum att en inriktning skulle göras mot ekologiska dagligvaror.

– Ekologi och miljö skulle vi bli bra på. I vårt sortiment finns nu närmare 900 produkter, säger Gröna Konsums miljöchef Mikael Robertsson. Idag är försäljningen av ekologiska livsmedel 6 procent.

Förutom framtagande av KFs egna KRAV-märkta produkter som Änglamark, har samarbete utvecklats med många lokala odlare.

– Vi arbetar direkt med odlare och har mål som ska uppfyllas. De överenskommelser vi gör innebär att vi kan anlita många mindre grönsaksproducenter. Ett problem som kan uppstå i samband med ekologisk odling är att produkterna kommer fram för fort, det blir för mycket av både ekologiskt och traditionellt odlade varor till exempel sallad. Det dumpar priserna, fortsätter Mikael Robertsson.

Distributionskanaler kan vara problem

En större svårighet i hanteringen av ekologiska grönsaker och frukter är att hitta snabba distributionskanaler. Oftast rör det sig om små kvantiteter varor från flera olika odlare. De ekologiska produkterna är känsliga för transporter.

Inom Gröna Konsum har det pågått ett långsiktigt arbete för att knyta till sig leverantörer. Det har lett till att samarbetet har utökats med fler småskaliga producenter av kött, grönsaker, ost, frukt och bär. Producerandet stimuleras när det finns avsättning.

– Vi styr sortimentet centralt på så vis att det ska finnas ett visst bestämt bestånd i alla butiker. Men det är också upp till varje butikschef att öka utbudet av ekologiska varor, säger Mikael Robertsson. Gröna Konsum i Järna, är ett bra exempel på det. Där utgör det ekologiska utbudet 25 procent av hela varusortimentet.

Ändrade matvanor kräver nya yrkesgrupper

Efterfrågan på ekologiska varor har ökat. Det KRAV-märkta köttet är ett exempel på det och inte minst barnmaten. Gröna Konsum har specialutbildat både matmästare och miljömästare till alla sina butiker för att möta konsumenternas ökade efterfrågan av ekologiska och miljövänliga matvaror och för att hålla god konkurrens med andra livsmedelskedjor. Båda dessa yrkesgrupper finns sedan ett år tillbaka ute på affärsgolvet.

Miljömästarens roll är att driva miljöarbetet ute i butikerna, i det ingår att utveckla utbudet av ett brett sortiment på miljöriktig och ekologisk grund. Information till kunden om butikens ekologiska och miljöriktiga varor är en central uppgift, likaså att svara för miljöfrågor och hälsa rent allmänt och inte minst om etiska frågor. Miljömästaren ska också vara butikens länk i det lokala samarbetet som behövs för att följa upp möjligheterna att utöka det ekologiska utbudet.

Internationella ekologiska utblickar

I dag är det inte enbart svensk husmanskost som gäller. Förutom de många vegetariska alternativ som finns är även det internationella köket viktigt för den moderna människan. För att tillgodose behovet av ekologiska matprodukter från andra länder har Gröna Konsum sökt och funnit producenter i andra länder. För att smidigt lösa distribution hjälper Gröna Konsum producentlandet med att fina smidiga lösningar.

Mikael Robertsson tar som exempel det jasminris som nu finns ute i Gröna Konsums butiker. Det odlas i norra Thailand av 240 odlare vilka samarbetar i ett stort kollektiv. Efter skörd rensas riset och paketeras på plats i förpackningar med text på svenska.

Producenterna uppfyller kraven på ekologisk odling, transporter från avsändar- till mottagarlandet är ordnad, och alla inblandade har vinst av detta förfarande.

Små ökade kostnader för konsumenten

– Vår policy är att när varan väl finns ute i butiken har vi inget marginalpåslag. Konsumenten ska inte förlora på att handla ekologiska produkter från vare sig utlandet eller från de egna lokala odlarna, menar Gröna Konsums miljöchef. Men än så länge kommer vi inte ifrån att det blir några kronor mer för konsumenten, men prisskillnaderna har avsevärt sjunkit sedan uppstarten av Gröna Konsums miljöprofil för sju år sedan.

Faktaruta

Kemiska tillsatser får inte förekomma i ekologiska livsmedel. Ett jordbruk som följer KRAVs regler utesluter konstgödsel, bekämpningsmedel och genmodifierade organismer.

Ekologoisk produktion är skyddad i lag och kontrolleras av Kontrollföreningen för ekologisk odling, KRAV.

Det är en ekonomisk förening till vilken anslutits 5 000 lantbrukare, butiker, förädlingsföretag och restauranger.

En vara som miljömärks ska uppfylla vissa miljökrav. Idag finns fyra miljömärken, Krav, Bra Miljöval och Svanen och EU-Bomma.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.