Konsumenter vill se klimatansvar från företag

Affärsutveckling Två av tre svenska konsumenter föredrar att köpa från företag som minskar sin klimatpåverkan.

Resultatet kommer från en undersökning utförd av Novus på uppdrag av ZeroMission.  65 procent föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. Den andelen har vuxit stadigt de senaste fem åren från 56 procent år 2011. Andelen konsumenter som känner oro för att man själv och familjen kommer att drabbas av klimatförändringarna har, från att ha legat på cirka 43 procent under flera år, ökat tydligt under det senaste året och är nu uppe på 50 procent. Samtidigt uppger 52 procent av de tillfrågade att de har ändrat sitt beteende på grund av klimathotet. Fler än tidigare är också positiva till klimatkompensation.

I undersökningen, som omfattade ett riksrepresentativt urval av drygt 1000 personer i åldrarna 18–79 år, ställdes bland annat frågor kring medvetenheten om klimatpåverkan och klimatkompensation, oro för klimatförändringarna samt preferens vid egna inköp.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.