nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Konsumenter vill se klimatansvar från företag

Två av tre svenska konsumenter föredrar att köpa från företag som minskar sin klimatpåverkan.

  • Annons 1

Resultatet kommer från en undersökning utförd av Novus på uppdrag av ZeroMission.  65 procent föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. Den andelen har vuxit stadigt de senaste fem åren från 56 procent år 2011. Andelen konsumenter som känner oro för att man själv och familjen kommer att drabbas av klimatförändringarna har, från att ha legat på cirka 43 procent under flera år, ökat tydligt under det senaste året och är nu uppe på 50 procent. Samtidigt uppger 52 procent av de tillfrågade att de har ändrat sitt beteende på grund av klimathotet. Fler än tidigare är också positiva till klimatkompensation.

I undersökningen, som omfattade ett riksrepresentativt urval av drygt 1000 personer i åldrarna 18–79 år, ställdes bland annat frågor kring medvetenheten om klimatpåverkan och klimatkompensation, oro för klimatförändringarna samt preferens vid egna inköp.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet!

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sex klimatinnovationer som stoppar uppvärmningen

En bilförsäkring som baseras på bilförarens körmönster i realtid, en tvättmaskin som gör tvättmedel och varmvatten överflödigt och alger som ger mer effektiv solenergi. Det är några av de klimatinnovationer som får WWFs utmärkelse Climate Solver 2017.

Filippa K mest hållbara butikskedja

Filippa K är årets mest hållbara butikskedja enligt Retail Awards 2017.
Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led, skriver juryn i sin motivering.

Så kan hållbarhetsarbetet förenklas för mindre företag

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som litet företag?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.