nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Konsumenter vill se klimatansvar från företag

Två av tre svenska konsumenter föredrar att köpa från företag som minskar sin klimatpåverkan.

  • Annons 1

Resultatet kommer från en undersökning utförd av Novus på uppdrag av ZeroMission.  65 procent föredrar att köpa produkter och tjänster från företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan. Den andelen har vuxit stadigt de senaste fem åren från 56 procent år 2011. Andelen konsumenter som känner oro för att man själv och familjen kommer att drabbas av klimatförändringarna har, från att ha legat på cirka 43 procent under flera år, ökat tydligt under det senaste året och är nu uppe på 50 procent. Samtidigt uppger 52 procent av de tillfrågade att de har ändrat sitt beteende på grund av klimathotet. Fler än tidigare är också positiva till klimatkompensation.

I undersökningen, som omfattade ett riksrepresentativt urval av drygt 1000 personer i åldrarna 18–79 år, ställdes bland annat frågor kring medvetenheten om klimatpåverkan och klimatkompensation, oro för klimatförändringarna samt preferens vid egna inköp.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.