Volvokoncernen satsar på elektrifiering av tunga lastbilar och maskiner, något som Miljö & Utveckling tidigare berättat om. Nu har fordonstillverkaren börjat titta på möjligheterna att etablera en egen batterifabrik i Sverige.
Volvokoncernen vill starta egen batterifabrik – i Mariestad
Transport Volvokoncernen, med tillverkning av lastbilar och maskiner, vill starta en egen, storskalig batterifabrik i Sverige. Anläggningen kan placeras i Mariestad. ”Helt fantastiskt” säger kommunstyrelsens ordförande.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Vi har en ambition att minst 35 procent av de produkter vi säljer ska vara elektriska vid 2030. Detta kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, och det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef, i ett uttalande.
Mariestad ligger bra till
Kommunen som ligger närmast till hands för etableringen är Mariestad. Orten ligger nära Skövde, där Volvokoncernens motorfabrik finns. Staden har också profilerat sig som ett centrum för vätgas- och elfordon.
Kommunstyrelsens ordförande, Johan Abrahamsson (M), är mycket nöjd med beskedet:
– Det är helt fantastiskt, inte bara för Mariestad utan för hela Skaraborg och regionen, säger han.
”Mycket glädjande”
Enligt Volvokoncernen kommer närheten till Skövde att innebära att batterifabriken kan ”dra nytta av existerande industri- och logistikinfrastruktur och spjutspetskompetens inom storskalig avancerad industriproduktion”. En annan fördel som nämns är tillgången till fossilfri energi.
Jonas Johansson är utvecklingschef i Mariestads kommun.
– Det är mycket glädjande att Volvokoncernen, som är en av världen största tillverkare i sin bransch, vill satsa hos oss i Mariestad, säger han i ett uttalande, och fortsätter:
– Etableringen är ett resultat av en längre tids arbete inom kommunen med att få till en större etablering inom vårt koncept att det ska vara bra för klimatet och skapa många arbetstillfällen.
Godkännande och tillstånd behövs
Fabriken ska byggas upp gradvis och förväntas ha storskalig serieproduktion igång före 2030. Batterierna ska designas speciellt för Volvos behov, det handlar om elektriska lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, med mera.
Men, skriver Volvo, etableringen är inte säkrad förrän det finns godkännande från myndigheterna, däribland miljötillstånd.