Transport
Transportkoncernen Maserfrakt köper in två vätgasdrivna tunga lastbilar.
Det är troligtvis de första i sitt slag i Sverige och kommer enligt vd Per Bondemark att börja rulla redan till årsskiftet.
3 mars 2022
Anna Sjöström
Carl Holthausen, ägare Hyzon Motors och Per Bondemark, vd Maserfrakt AB. Foto: Maserfrakt
Maserfrakt har 1 500 fordon i sin flotta och deras mål är att vara fossilfria till år 2030. Per Bondemark räknar med att de från år 2015 fram till i dag har halverat sina fossila utsläpp.
– Det har vi gjort med hjälp av HVO och hög reduktionsgrad i den diesel vi tillhandahåller. Men vi tror inte på HVO på längre sikt eftersom råvarorna inte kommer att räcka till när reduktionsplikten ökar i Sverige och flera andra länder, så vi måste hitta andra alternativ, säger han.
Tre vägar till fossilfritt
De tre spår som ska få Maserfrakt att nå sitt klimatmål är enligt honom batteridrift, flytande biogas (LBG) samt bränslecellsfordon som drivs med vätgas.
Maserfrakt har sedan tidigare 16 laddstolpar för sina tjänstebilar. Och har även fått Klimatklivsbidrag för en laddstolpe för lastbil.
När det kommer till flytande biogas har Maserfrakt ett samarbete med Gasum och en tankstation i Borlänge.
– Gasen har hög energitäthet och kan ersätta diesel. Men det är fortfarande förbränningsmotorer, även om utsläppen blir lägre jämfört med diesel. Biogas är ett alternativ som vi tror på på kort, och medellång sikt, säger Per Bondemark.
Inte många vätgasdrivna tunga lastbilar i trafik
Det han ser som det verkliga framtidsspåret är lastbilar med bränsleceller.
– Där vill vi vara i framkant.
Och det är de.
– Det finns inte så många bränslecellsfordon för tunga och långväga transporter i trafik någonstans, så vitt jag vet. Det används i Japan, men inte för tunga transporter. Sedan vet jag Hyzon har en del fordon som körs i Nederländerna, säger Per Bondemark.
I ett första skede köper Maserfrakt in två lastbilar, med en förväntad räckvidd på 68 mil med 98 kilo vätgas.
Fakta
Lastbilarna
Typ: HyMax-250 fuel cell elektriska lastbilar, byggda på 6X4 fordonschassi.
Vikt: 64 ton.
Förväntad räckvidd: cirka 68 mil med 98 kilo vätgas ombord.
Kostar ”betydligt mer” än en vanlig lastbil
Maserfrakt räknar med att de ska vara i trafik i slutet av året.
– Frågor om drift, ekonomi med mera får vi ordentligt svar på först när vi kört och utvärderat.
Kostnaden för lastbilarna vill han inte avslöja, men berättar att det är ”betydligt mera” än en motsvarande, dieseldriven lastbil.
Men de väljer ändå att köpa in två stycken.
– Vi tror ändå att det kommer att fungera bra och vi tror att det redan nu finns tillräckligt med kunder som är intresserade av emissionsfria transporter för att belägga två lastbilar.
Vätgasen produceras med el från vindkraft
I september tecknade Maserfrakt ett avtal med Svea Vind Offshore om leverans av vätgas som produceras med el från vindkraft. Svea Vind Offshore kommer att etablera vätgasproduktion både i Borlänge och Gävle. Målsättningen är att ha produktionen i Borlänge igång i slutet av 2022.
De har också ett avtal med norska vätgasbolaget NEL för leverans av en tankstation för vätgas. Tankstationen kommer att stå på MaserFrakts terminalområde i Borlänge i direkt anslutning till stationen för LBG.
– Vi tror att vi kan göra skillnad och då har vi en skyldighet och vilja att agera utan dröjsmål. Vi vill prova den här tekniken eftersom vi tror att det är en av flera lösningar på klimatfrågan för transportsektorn, säger företagets vd Per Bondemark.