En ny analys som miljömärkningen Svanen låtit göra visar att klimatavtrycket från e-handelstransporter i Sverige kan minska med minst 41 procent om alla skulle uppfylla Svanens krav. Svanen, som presenterar svaren i dag på Sustainable Living Summit i Stockholm, konstaterar att den största utsläppsminskningen uppnås genom att använda förnybar energi och elektrifiering. Analysen inkluderar inte ytterligare förbättringar som energieffektivisering och ruttoptimering, men konstaterar att detta skulle kunna sänka utsläppen ännu mer.
Experten: Så får du kunderna att välja hållbara transporter
Transporter
En ny analys som Svanen låtit göra visar att klimatavtrycket från e-handelstransporter i Sverige kan minska med minst 41 procent om alla skulle uppfylla Svanens krav. Sara Bergman, kriterie- och hållbarhetschef på Svanen, ger nu sina bästa tips till hur e-handeln kan få kunderna att välja hållbara transporter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Ett intressant resultat i analysen är jämförelsen av andelen förnybar energi i transportsektorn. Enligt Energimyndigheten låg andelen på 29 procent år 2023. Vårt krav är att våra licensinnehavare ska nå 75 procent förnybar energi redan 2025. Det är ett stort hopp, men vi har licensinnehavare som redan är på god väg. Trots en ibland svajig politisk kontext står de fast vid sina mål, vilket jag tycker är häftigt, säger Sara Bergman, kriterie- och hållbarhetschef på Svanen.
Studerade tre kriterier
I den nya analysen tittade Svanen på tre kriterier – kraven på befintlig fordonsflotta för licensansökare, kraven på nyanskaffningar och då särskiltpå elektrifiering och biogasfordon, samt kraven på förnybar energi. Analysen visar enligt Svanen att kravnivån på både befintlig flotta och nyinköp ligger mycket högre än det nationella genomsnittet.
– Det känns väldigt bra att vi har satt en hög nivå, eftersom vi riktar oss mot de bästa i branschen – de som redan har påbörjat sin omställning och bara behöver göra lite mer arbete för att uppfylla alla krav, säger Sara Bergman.
I analysen konstateras att konsumenternas val i checkout-processen är viktig och att kunskapen hos e-handlesköparna om hållbara transporter är låg och måste bli bättre.
– Vi ser att betalningsviljan för hållbara leveransalternativ ofta är låg, men vi tror inte att man ska fokusera på att göra dessa alternativ dyrare. Det skulle bara motverka sitt syfte. Däremot kan man arbeta med smart placering i checkouten. Om e-handlare lägger ett hållbart alternativ, som till exempel Svanenmärkt leverans, högst upp i leveransalternativen så kan det driva upp valen med upp till 30 procent. Folk är ofta för bekväma för att aktivt ändra sina val, så om det hållbara alternativet är förvalt väljer många det automatiskt, säger Sara Bergman.
Sara Bergmans bästa tips till e-handlare för att få fler att välja hållbara transportalternativ i checkout-processen:
- Placera hållbara leveransalternativ högst upp: Genom att ha ett hållbart alternativ som exempelvis Svanenmärkt leverans överst i leveransvalen, kan man driva upp användningen av dessa alternativ med upp till 30 procent eftersom många kunder inte aktivt ändrar förvalda alternativ.
- Förval hållbart alternativ: Om ett hållbart leveransalternativ är förvalt i checkout-processen, är det mer sannolikt att kunder väljer det utan att tänka aktivt på det.
- Undvik att göra hållbara val dyrare: Att prissätta hållbara leveransalternativ högre riskerar att minska deras popularitet.
- Arbeta med nudging: Genom mjuka påverkansmetoder, som att förvalda hållbara alternativ eller göra dem mer framträdande i checkouten, kan man öka kundernas benägenhet att välja dessa alternativ.
- Skapa enkelhet i checkout-processen: Håll checkout-processen snabb och enkel. Komplicerade eller förvirrande val minskar sannolikheten för att kunder väljer hållbara alternativ.
- Rensa bort vilseledande miljöpåståenden: Se till att de hållbara alternativen är tydliga och pålitliga. Undvik förvirrande eller överdrivna miljöpåståenden som ”klimatsmart” utan substans. Sådana påståenden kan minska trovärdigheten för hela checkout-processen och skada förtroendet för e-handlarens hållbarhetsarbete.