Snälla – ge mig en standard

Klimat Tanken på en klimatmärkning för att hjälpa oss konsumenter är absolut inte ny. Den har stötts och blötts i studier och kommittéer, efterfrågats och inte blivit av, i alla fall vad gäller livsmedel, skriver Miljö & Utvecklings chefredaktör Ingar Lindholm i en ledare.

Snälla – ge mig en standard
Ingar Lindholm, chefredaktör på Miljö & Utveckling. Foto: Mikael Sjöberg

Arbete med standardisering pågår. Parallellt har EU och medlemsländerna arbetat hårt med ekodesigndirektivet, som ska se till att vi väljer energisnåla produkter.

Alla har vi sett kylskåpsmärkningen som avslöjar vilken vitvara, glödlampa eller teve som är den mest energieffektiva.

Jag har följt arbetet från åskådarläktaren, framför allt vad gäller ventilationsutrustning och värmepumpar. Det är oändligt mycket tid som läggs ned, intressenter tillfrågas, byråkratins kvarnar mal. Det ska bli rätt och riktigt och så rättvist som möjligt.

Konsumentmärkning behövs

Skulle samma typ av arbete inledas vad gäller klimatmärkning av konsumentprodukter skulle vi ha två graders temperaturhöjning innan vi ens nått halvvägs, är min lekmannamässiga bedömning. Ändå skriver jag: snälla, ge mig en standard!

För en konsumentmärkning behövs. Konsumtionen utgör en stor del av vår klimatpåverkan och det är svårt att veta vad man ska göra åt det, annat än att avstå från inköp eller köpa begagnat. Det är inte så enkelt alla gånger.

Vilka näsdukar ska jag välja? Vilket schampo? I väntan på en klimatkylskåpsmärkning (och jag inser att den väntan kan bli lång) kan kanske alla befintliga miljömärkningar fundera på att förtydliga sin klimatinformation. Vi är många som behöver vägledning.

Läs mer: Ny rapport: Ökad plaståtervinning kan ge miljardbelopp

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.