Arla har satt målet om att nå klimatneutralitet till 2050. Men med nuvarande policys kommer Arla att misslyckas med att nå det målet. I stället ägnar sig bolaget åt lobbying för att försvåra klimatlagstiftning. Det är budskapet i rapporten “Dairytales: Arla:s smokescreen for its lack of climate acton” som miljöorganisationerna Greenpeace och Changing Markets Foundation står bakom.
Arla efter skarpa kritiken: ”Flera felaktigheter”
Klimat
I en ny rapport riktar Greenpeace skarp kritik mot Arlas hållbarhetsarbete. Enligt rapporten spenderar Arla mer pengar på marknadsföring än på hållbarhetsåtgärder, och är långt ifrån att leva upp till FN:s riktlinjer för trovärdiga klimatmål. Arla menar att rapporten ger en missvisande bild.

I en ny rapport anklagar Greenpeace Arla för greenwashing. Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Om Arla hade lagt lika mycket resurser på det faktiska klimatarbetet som på PR och lobbying, hade de förmodligen haft en god chans att nå sina egna klimatmål. Men tyvärr bryr sig Arla mer mer om att se bra ut än att faktiskt minska sina utsläpp, säger Sandra Lamborn, talesperson i jordbruksfrågor på Greenpeace i ett pressmeddelande.
C5nzIxened2iT56TRiVn+V0k7KjS+F4naYl1jMUs7+/D7DBxDVHZehgiT6kX8DV3V5IVSrUrZd3zmjXOOTlBdorbd4QVk9fy5CPSagv+4y/kUmdvP08gedJgO94r5nBeUr/EiQBAXWXjIEI6SVy759EkIZIxCcHIk48ovOMLb500OAC58UBG8yMXuznbc+NjqdgBrCtt3/WANK2hHbo+24NvnEr3zXFoCc4Yqc0gGdu4lpHLi0PSmo2cjUnTiFHc0HDdvTCrXhWrMbFgpv9U5A4B+zBbPLPOjVijqAnTKxGNeTHWdR4QR+2eouIimmsT7RaTe9vXVYMcj0xtf8LrE6ewdmx+rVXf0BjqG66m6o58bA5EhuCmn+6iKZ3fviDMhkXNWuC6zj+K9I+wxMhjPPy+ezh0jBsyd4hXaicb80Ykzf0FNY7CImyzDhyF/kbmyk4oo2zAsPy93PS1nmLfI1vbwzgadzW0Z9zollc3HxCOtX8xdxQiCDmjvqey0/04CfwxkUJxUpETr1n5eDl+HAzx9Lade4hRCRD9U6aKNlV7gjSnBby3EsSeotWTmEAPn5r/OneQO4pwcSNkcYFPyL1SUHr/AY0gqGEhI2V6GBYALpC5qftD3VsLMQQ7B+syoqoKRkfo6nDTtTcn43saKby1I1iiV4zAKhrxbfdOwceLwwpOezLM9cD5Sf6UHSm7qeWYhkLBkQGK29/vbLpVQech86sfI8HPeNEvnYOoiUetnrrvwPnlH0XhRmJBm4HYwV2nJMQHmtSle1rIgq/+sMRkKi1MS/tUQuwtc7ASXqbIPLThmpW3gaynLSKh5zlY6LlkC7tPUvvrYV5geW1GfsrWwcX14RuUcioX7NmcziaekMtFH5gr67q2jnl9EK7SU6AXx6jylZIp6cpP8T6JuzWlyJujT5gpAUWH5ENIfJYm7XkwW1Pl9Ca9gQVw34nARVs4eQeEEFsN3uNLN2BshVPJHIPZsAINKWVkOTGD7W0kvDWoXRrISa3q4Nehtwl1uSOJe5uJ1jiKNHf55Yxju3LnOBCg4Mwk/6kPaqAksgxg3DJaURLtf0ZLNb7M0ObvbzYmpxWJIo2I7kHq+ODEgsDackOWMkGzL9yz4Xck2YmURos51iJd4hm3j58ixld+REySadE9TU1258iq2j+RVMZDiJ8p8TLz75sb4Gbq1AcZFs6vAGK/ZmSxK25wosZIZHKunVQna/BttcavJWnBJOxk+Eibsb+Sgd0mivLUGNUxwyAACM9qyZ76f71QiRM8vCVtbb/hsrUzaG73oe54XRtjFBuUPR7cJdeYGTMNffMbJWU4DeEj/83/rFxE1DLSUJFFaz8kHdsaDg+4pSxnV7enMeJKamV9BDnAvNmbW7ugARX7zIFEVSkPCRwLD8JUwLdFc4CUdbqb+UMaW2QLGLf/QfgQmz9GvVcPTNVJr7tFWyB+94vaFpoeH/NLiwElcCnYto/bYJmA3t+Prt+wyuVDTaMMVWK6fYHE2zmZG6ck69/STiVoP02c6c+RuQoPPBvklqsFWrBEvjqqVzvr9HHJ65wr1YT/QsXLOG6e86AlItc/QnCavSkng8iMR51cVaGnK652zEM3kU6MMJFpV7Z8caAF3pISy/kM9KE96booe6O2tAJgVG78+XUDhKjqzA6iwtSxWDiQNQWFQErI8ZHaF7OdJ4NxEv3c7gNWY/cVRwd0/U1XHcgL/3MKMmj+ulGLHh5vzA6lLh34tMCArUWgwyiTKaZO2VEjZbZHKhYUxRxZbTH7a5vJJTL9TVKkkCH6u+OE7bLZvf46DAcf1a0CzQEOV8BmSwfkvsMns2yqDwC4c6bQpnkF1jSOh6uAcJ4RoRTFQsYllhhS5f0BXzz5JqgMS3kjj+SRKjE3GQ5x0m2jJDTr5TJptjSyW6Y0x5GuE1+TUc01pHDJ8it/Ju4NmC6RQ5K+4XJ9fZNA9VeQ8NarcGsozGO6kdaa0Q15iX0FtSgETzGSNBK9GN3QmlrvR9vUuJ2vpFTzN/ViriqpSAy5MdLc1igJIgMRXtbHs3RH3CAf1XtddsjRO5SPPXXLaAqMkw2B6pvHjvLPX0A25B94IuXmvGVXQ2QZ50eBO+AMVLv3mySH926+EFZRbqP7h+LQNYDuZdoWxJ73TF5UWWfoWDC2bG21YTitADM2j5aE5Ebqet4ryKqOVobh2zmzAq4oXu7FIk7qZm1tFv7024ZYDJ94aTLNKEIdZ1y3X9Be/JeBNQKDfNhy1kj4zW3ZrvtZF2b/LPnNDwiTzGHp0+LVxOpnsPT5zogHPlCWhEiDLwKVmQUV0kbYKH3cdNtOtsa4rb0MI0BxsBXsnR/1VQgjAkn+j4tMf4iMuI4D0K1JZGxXsGOSoadCpD1SKlXCY0VxACuEc8lhWhMpHrHD7cDyQqkbNJtlo721Tf/E3nY/zM0kaLUBUaBLnCU1o6jTZ/J6Raxu1hnvyzHsoBd52n31uSnf3ApJN6eVITeqAz40ZlwnFSvr+NnL5QKVC/fieQcYc5kk9s2tPrxpBWaF0P7x6VFY2PTDHk14i9YSY557nKchlXpBvpNPpTIaN+MvVH1uVUl/8i8RO7q5rocq1Wfg/GpQfLdgUpyGiRpR+VQovSL7OgQr4pDRXM+a8xQg0JsKGJdZuy7bm/7CG2gJOptgKY5lxe6fxf+vv9IgZfpoGRmO9FX8C6ldsdIPSFgz+kiFvS3cxqg38lmT2eDWIExspvNzfoI1RDWZBaU33UFJYS7grW9iqTRVAyWzEA==


