Arla har satt målet om att nå klimatneutralitet till 2050. Men med nuvarande policys kommer Arla att misslyckas med att nå det målet. I stället ägnar sig bolaget åt lobbying för att försvåra klimatlagstiftning. Det är budskapet i rapporten “Dairytales: Arla:s smokescreen for its lack of climate acton” som miljöorganisationerna Greenpeace och Changing Markets Foundation står bakom.
Arla efter skarpa kritiken: ”Flera felaktigheter”
Klimat
I en ny rapport riktar Greenpeace skarp kritik mot Arlas hållbarhetsarbete. Enligt rapporten spenderar Arla mer pengar på marknadsföring än på hållbarhetsåtgärder, och är långt ifrån att leva upp till FN:s riktlinjer för trovärdiga klimatmål. Arla menar att rapporten ger en missvisande bild.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Om Arla hade lagt lika mycket resurser på det faktiska klimatarbetet som på PR och lobbying, hade de förmodligen haft en god chans att nå sina egna klimatmål. Men tyvärr bryr sig Arla mer mer om att se bra ut än att faktiskt minska sina utsläpp, säger Sandra Lamborn, talesperson i jordbruksfrågor på Greenpeace i ett pressmeddelande.
Rapporten har granskat Arlas hållbarhetsarbete utifrån FN:s riktlinjer för trovärdiga klimatmål. Slutsatsen är att Arla endast uppfyller en av nio kriterier, delvis uppfyller fem och misslyckas med övriga. Särskilt riktas kritik mot att Arla saknar konkreta mål för att minska utsläppen av växthusgasen metan. Enligt rapporten överstiger Arlas metanutsläpp de totala jordbruksutsläppen från Nederländerna. Samtidigt satsar Arla på tekniker som, enligt rapportförfattarna, är obeprövade och ineffektiva så som fodertillsatser och biogasproduktion från gödsel.
Slutligen konstateras att Arla satsar mer pengar och resurser för att lobba mot klimatlagstiftning, så som att stoppa växtbaserade alternativ i skolor och EU:a metanstrategi, istället för konkreta hållbarhetsåtgärder. Exakt hur mycket pengar och resurser det handlar om framgår dock inte.
I ett mejl till Miljö & Utveckling svarar Max Wallenberg, presschef på Arla Sverige, på kritiken.
”Vi går igenom rapporten noggrant och kan i nuläget inte kommentera specifika delar. Men utifrån det vi har sett hittills innehåller den flera felaktigheter och ger inte en rättvisande bild av Arlas vetenskapsbaserade klimatmål och datadrivna arbete för att producera mer hållbara mejeriprodukter. Rapporten bortser också från att vi faktiskt har minskat våra utsläpp, både procentuellt och i absoluta tal” skriver han.