Förra året inleddes ett pilotprogram med flera företag för att utvärdera sina miljöavtryck och utforska vetenskapliga strategier för att minska dem. Pilotprogrammet är nu avslutat, och från deras lärdomar lanseras både en 5-stegsguide och en företagsmanual som introduktion till SBTN:s metoder.
SBTN-guiden – så sätter du mål för naturen
BIOLOGISK MÅNGFALD En ny 5-stegsguide ska hjälpa företag att sätta vetenskapligt grundade mål för sin påverkan på naturen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det var i maj 2023 som det för första gången blev möjligt för företag att sätta vetenskapligt grundade mål för sin påverkan på naturen. 17 företag, inklusive H&M Group, LVMH, Tesco och UPM, började samarbeta med Science Based Targets Network (SBTN) och åtog sig att sätta upp sådana mål.
SBTN beskrivs som den biologiska mångfaldens motsvarighet till SBTi, och bygger på en vetenskaplig konsensus om att begränsningen av den globala uppvärmningen till 1,5 grader inte kan nås utan att också stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald.
5 steg – så kommer du igång med SBTI
SBTN:s målprocess är uppdelad i fem steg: bedöma, prioritera, sätta mål, agera och spåra. Varje steg (förutom 4 och 5) innehåller för tillfället metoder, verktyg och ytterligare resurser som vägleder företag genom processen.
1. Bedöm
I det första steget bestämmer ditt företag vilka miljöpåverkningar det mest sannolikt behöver hantera och vilka delar av verksamheten som har högsta prioritet att börja med. Detta ger riktlinjer för var din tid och energi bör investeras i målsättningsprocessen. Nästan alla företag, oavsett sektor, geografisk plats eller erfarenhet av hållbarhet, bör kunna slutföra detta steg och uppfylla de nödvändiga kriterierna för att gå vidare med målsättningsprocessen.
”Denna integrerade bedömning av naturpåverkan vid sidan av klimatet har lett oss till att identifiera en råvara som, trots minimala växthusgasutsläpp, utövar betydande inverkan på naturen”, säger ett av pilotbolagen.
2. Prioritera
I steg 2 prioriterar ditt företag genom att bedöma hur det påverkar miljön vid varje punkt i värdekedjan. Det inkluderar både samhällets behov och företagets strategiska behov för att skapa en mer holistisk prioritering som tar hänsyn till genomförbarhet och risk.
”Efter att ha fått resultaten från steg 1 och 2 vidtog vi snabba åtgärder för att minska risken för vissa inköpsplatser”, säger ett av pilotbolagen.
3. Sätt mål
I detta steg fastställer och validerar du dina vetenskapligt grundade mål. Valideringsprocessen har nyligen testats och kommer att vara tillgänglig senare under 2024. Beroende på dina specifika effekter kan du sätta mål för sötvatten, mark och klimat (genom SBTi). Biologisk mångfald inkluderas delvis i sötvatten- och markmålen, med en omfattande analys under utveckling. Havsmål förväntas vara tillgängliga från och med 2025.
Metoderna och vägledningen för steg 4 och 5, agera och spåra, är fortfarande i planeringsstadiet och kommer att presenteras tillsammans med andra lärdomar från pilotprojektet senare.
Här kan du ta del av företagsmanualen och 5-stegsguiden i sin helhet.