Så viktigt tycker svenskarna det är att handla hållbart

Undersökning Mänskliga rättigheter har seglat upp som en av de viktigaste frågorna för svenskarna när de handlar – och allt fler gör hållbara val. Det visar en ny Sifo-undersökning om vilka frågor som är mest avgörande för svenska konsumenter.

Så viktigt tycker svenskarna det är att handla hållbart
Allt fler svenskar gör medvetna val när de handlar, visar en ny undersökning. Foto: Adobe Stock.

Det är 1053 slumpmässigt utvalda svenskar i åldrarna 16 till 80 som har deltagit i undersökningen, som betaltjänsten Paypal står bakom. Studien visar bland annat att hela 83 procent uppger att de väljer produkter utifrån hur etiskt och miljömässigt hållbara de är, och endast fem procent tycker att priset är viktigare än alla hållbarhetsfrågor.

Mänskliga rättigheter är enligt undersökningen den fråga som allt fler börjat bry sig om. 74 procent av deltagarna uppger att de bryr sig mer om krig och mänskliga rättigheter än tidigare.

– Världen förändras snabbt just nu och konsumtionen likaså. Konsumenter ställer hela tiden högre och fler krav på handlarna. Företagen har inget val annat än att lyssna allt bättre till konsumenternas åsikter och att fokusera ännu mer på hållbarhet ur ett allt bredare perspektiv, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal i en kommentar.

Svenskarna mer styrda av värderingar

Vidare säger han att globalt sett är omkring 43 procent av konsumenterna det som kallas ”värdedrivna konsumenter”, konsumenter som gör aktiva val utifrån värderingar när de handlar. Då svaren i studien visar att svenskar tänker mer på hållbarhetsfrågor, menar han att det pekar på att svenskarna är mer styrda av värderingar jämfört med hur det ser ut globalt.

– Vi har ett rättspatosarv som sträcker sig långt tillbaka och även genomsyrar konsumtionen, fortsätter Jonas Breding.

Höginkomsttagare bryr sig mindre om hållbarhetsfrågor

Studien har också undersökt hur inkomst, utbildning, boende och kön påverkar inköp och vilka hållbarhetsfrågor som svenskarna anser som viktigast. Resultatet visar bland annat att det inte är personer med störst inkomst som gör de mest medvetna valen. Kvinnor i åldrarna 56–79 med normalinkomst i storstadsregionerna bryr sig mest om hållbarhetsfrågor, mer än kvinnor med hög inkomst.

Kvinnor gör mer medvetna val än män

Män i medelåldern bryr sig generellt minst om att göra medvetna val när de handlar. Mer än fyra gånger så många män än kvinnor uppger att priset alltid är viktigare än hållbarhet.

Vidare syns skillnader mellan olika åldrar, där svenskar i åldrarna 16–34 tycker att det är fem gånger så enkelt att göra hållbara och medvetna val online än i fysisk butik.

– Generation Z är uppvuxna med onlineshopping och har utvecklat det till en vetenskap, näst intill en konstform. De vet exakt hur de ska hitta de bästa priserna och rangordna hållbara alternativ genom att utnyttja en mängd informationskällor och knep, säger Jonas Breding.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.