Efter Arla-bråket: Norrmejerier lanserar ”Sveriges mest klimatvänliga mjölk”

Klimatkommunikation Senast i fjol fastställde Patent- och marknadsöverdomstolen att Arla bedrivit vilseledande klimatkommunikation. Nu väljer konkurrenten Norrmejerier att lansera en ny mellanmjölk som de kallar för Sveriges mest klimatvänliga.

Efter Arla-bråket: Norrmejerier lanserar ”Sveriges mest klimatvänliga mjölk”
Stina Printz, hållbarhetschef på Norrmejerier. Foto: Pressbild.

Förra året dömdes Arla av marknadsdomstolen och fick svidande kritik från konsumenter för att företaget marknadsförde sina mejeriprodukter som ”Netto noll klimatavtryck”. Trots detta väljer nu rivalen Norrmejerier att lansera ”Sveriges mest klimatvänliga mjölk”. Den nya mellanmjölken, Norrlogisk, kommer från specifika gårdar och ger minst 25 procent lägre klimatavtryck än den svenska genomsnittsmjölken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Det var under hösten förra året som Patent- och marknadsdomstolen slog fast att Arlas marknadsföring var vilseledande. Våren 2022 valde Arla att slopa uttrycket helt samtidigt som man helt slutade med sitt klimatkompenserade arbete, något som många ställde sig kritiska till.

Hos Norrmejerier har man låtit ett tiotal gårdar ingå i ett projekt där leveranserna sker med transporter som går på fossilfritt bränsle. Fler gårdar kommer att ansluta allteftersom.

Är ni inte oroliga för att marknadsföringen ska ta samma väg som för Arla?

– Nej, vi kommer vara helt transparenta med hur vi har räknat. För oss handlar det om ett åtgärdsprogram som inkluderar klimatsmart gödsel, sojafritt foder, metanreducerande fodertillskott och el från förnybara energikällor – inte klimatkompensation, säger Stina Printz, hållbarhetschef på Norrmejerier, till Miljö & Utveckling.

Stina säger också att företaget är helt trygga med att informationen och transparensen som de har i dag är tillräcklig.

Då kommer ni undvika att använda begreppet ”Netto noll klimatavtryck” antar jag?

– Absolut, det har vi inga ambitioner att göra heller. Det finns ett avtryck från livsmedelproduktionen men det finns också väldigt mycket miljönytta. Vi vill att korna ska ses som miljöhjältar i stället för miljöbovar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste