Den sociala distansen påverkar människors köpbeteenden, vilket även påverkar detaljhandeln från grunden.
Så påverkar coronaviruset detaljhandeln
Konsumtion Ökat fokus på hållbarhet och mer lokal shopping väntas bli några av konsekvenserna när coronaviruset drar fram, menar forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Forskare från Handelshögskolan i Stockholm har studerat hur det nya normaltillståndet kan se ut inom detaljhandeln efter coronavirusets framfart.
Köpbeteenden i förändring
– Köpbeteenden och efterfrågan har förändrats ganska drastiskt. Förändringarna beror på konsumentpsykologi och är något vi sett även vid tidigare pandemier, naturkatastrofer och andra liknande händelser, säger Jonas Colliander, forskare på Center for Retailing, och fortsätter:
– Kunderna är mer ängsliga, känner en ökad otrygghet och har en känsla av att förlora kontrollen, och detta ger i sin tur en minskning av inköp som inte anses nödvändiga.
Näthandeln går bättre
De som fortfarande har sug efter shopping väljer allt mer att handla online. Dock till småföretagens nackdel, då dessa ofta saknar en bred kundbas och en grundläggande infrastruktur för online-försäljning.
– Den här pandemin kommer att snabba på skiftet till e-handel. Sannolikt kommer den ökade online-shoppingen att ligga kvar på en högre nivå efter pandemin än vad den gjorde före coronautbrottet, menar Jonas Colliander.
Kan leda till beteendeförändringar
Enligt Jonas Colliander kan pandemin leda till bestående beteendeförändringar inom konsumtion. Han tror att vi kommer se både mer närproduktion såväl som ökad lokal shopping.
Hållbarhet är en växande trend, och denna gör sig allt mer påmind nu då leverantörskedjorna måste förändras och säkras för att skapa fler alternativ – så vi inte är så beroende av en enskild fabrik på andra sidan jordklotet.
– Vi kommer att se många intressanta förändringar. I det långa loppet tror jag att vi möjligen kommer förändra både vad vi köper och också var vi handlar. Om fler av oss arbetar hemifrån så betyder det att vi kan arbeta i stort sett var som helst. Det i sin tur kommer att ge tillväxt till en helt ny bransch utanför städerna. Vi kanske kommer att se fler restauranger och lokala detaljhandlare – glesbygden kanske ser än uppgång i butiker och näringsidkare, säger Jonas Colliander.
Nya möjligheter
Han berättar också att fler människor kan tänka sig att prova nya produkter under kriser. Detta då livet generellt kan förändras under exempelvis en pandemi.
En person som tidigare inte haft en tanke på en träningscykel kanske nu köper en för att vara mer utomhus.
– Konsumenter tenderar att förändra sina köpmönster vid stora livsomvälvande förändringar och de varumärken man väljer inom varje ny produktkategori är de man fortsätter att välja. Det här skapar möjligheter för företag eftersom många konsumenter testar nya produktkategorier under coronakrisen, förklarar Jonas Colliander.