Det finns bred enighet om att miljöstraffrätten behöver skärpas och göras mer effektiv. Det visar remissvaren på betänkandet En skärpt miljöstraffrätt och ett effektivt sanktionssystem – SOU 2025:14. Men nivån på miljösanktionsavgifterna och omfattningen av vandelsprövningen delar remissinstanserna.
Remissgenomgång: Stort stöd för skärpt miljöstraffrätt – men olika syn på sanktionsnivåer
Juridik
Skärpta straff för miljöbrott får brett stöd – men hur hårt ska sanktionsklubban slå? När regeringen nu samlar in remissvaren till betänkandet En skärpt miljöstraffrätt och ett effektivt sanktionssystem framträder en tydlig samsyn om riktningen, men också skilda åsikter om avgifternas storlek och vandelsprövningens omfattning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Regeringens utredning föreslår bland annat att vandelsprövningen – myndigheternas bedömning om ett företags lämplighet att bedriva viss verksamhet – ska utvidgas till fler verksamheter. Det föreslås också att mindre allvarliga överträdelser i högre grad ska hanteras med miljösanktionsavgifter, och att de lägsta avgiftsnivåerna höjs från 1 000 till 5 000 kronor. Samtidigt vill man reservera straffbestämmelser för de mest allvarliga överträdelserna och kriminalisera vissa avfallsbrott även när konkret miljöskada inte kan påvisas.