Ramavtal med it-stöd ska ge kontorsmöbler längre liv
Cirkulär ekonomi
Vanligtvis hanteras kontorsmöbler i en linjär process som innebär att nya köps när det behövs.
Med ett nytt cirkulärt ramavtal med it-stöd vill Adda inköpscentral göra det lättare för offentlig sektor att dela och återbruka möbler.
24 februari 2022
Anna Sjöström
Med ramavtalet får kanske undanställda möbler ny användning. Foto: Adobe Stock
Caroline Tottie, Adda.
– I Sverige har vi miljömål att arbeta mot och offentliga verksamheter har i sina politiska mål en hög ambition att nå dessa. Cirkulära möbelflöden är en del i det arbetet. Det handlar om att skapa möjligheter för återbruk av redan producerade möbler och samtidigt minska inköpskostnaderna, säger Caroline Tottie, kategoriansvarig Kontor och förbrukning, Adda inköpscentral (tidigare SKL Kommentus).
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
A: Försäljning/uthyrning samt närliggande tjänster
B1: Möbelrenovering av befintliga möbler
B2: Möbeltapetsering av befintliga möbler
C: Projektledning, konsulter inom återbruksprojekt
D: IT-plattform
Delområde A-C startar 20 april, D startar 1 mars
Första delen lanseras 1 mars
Avtalets första del lanseras 1 mars. Den innehåller, förutom själva avtalen, en it-plattform som underlättar cirkulär hantering genom delning av möbler internt i användarnas organisationer. Detta möjliggör för ett fortsatt liv för de möbler som redan är inköpta inom kommuner och regioner.
Fulla förråd med möbler som inte används
– Offentliga verksamheter har i flera år tydligt visat behovet av att ställa om kring möbler och inredning. Många har vittnat om fulla förråd där möbler samlas till ingen nytta, samtidigt som det i en annan del av verksamheten kan köpas in helt ny inredning, säger Caroline Tottie.
Möjlighet för mindre företag att leverera på avtal
Ramavtalet gör det möjligt för mindre aktörer inom bland annat möbelrestaurering att leverera på avtal till kommuner och regioner.
Det ger även användarna möjlighet att köpa eller hyra begagnade möbler eller ta hjälp av inredningskonsulter för inredningsprojekt där återbruk ska ligga i fokus.
– Det kan också bidra till sysselsättningsfrämjande åtgärder för verksamheter inom kommuner och regioner.
Går att dela mellan organisationer
Övriga avtalsdelar i upphandlingen lanseras 20 april.
It-plattformarna stödjer delning av kontorsmöbler mellan organisationer, om de har beslutat att samverka om det.
– Men i första hand kommer de nog användas främst för delning inom en organisation, till exempel en kommuns alla verksamheter och förvaltningar.