Nu överger företagen sina plastlöften

Plast Globala företagsjättar som tidigare åtagit sig att minska sin plastanvändning verkar nu i stället öka den. Det visar en ny rapport.

Nu överger företagen sina plastlöften
Illustration: Adobe Stock

Företag som tidigare åtagit sig att minska plastanvändningen globalt verkar nu öka sin plastanvändning för att öka sina intäkter. Det visar en rapport med namnet Failing Commitments från analysföretaget Business360. Deras granskning av 37 globala företag visar att företagen nu använder 8,4% mer plast än de gjorde för fem år sedan. Över hälften av företagen rapporterade också en högre plastanvändning mellan 2021 och 2022. Samtidigt ökade den samlade plastkonsumtionen i världend med 2 procent, från 11,4 miljoner metriska ton 2021 till 11,7 miljoner metriska ton 2022.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Rapporten visar att konsumentvarusektorn, särskilt inom livsmedel, drycker och hushållsvård, är den sektor som använder mest plast. Här används plastförpackningar till nästan 83 procent av de produkter som säljs.

Bland de 37 företagen granskats finns bland andra svenska Essity och en rad andra välkända varumärken som Colgate-Palmolive, Essity, L’Oréal och Unilever.

Analysen baseras på data från Ellen MacArthur Foundation och företagens ekonomiska rapporter som åtog sig att följa New Plastics Economy Global Commitment 2018. Undersökningen mäter plastanvändningseffektiviteten genom att jämföra gram plast per enhet av intäkter i riktiga dollar. 

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.