Nedskräpningsavgifter – det här är vad som gäller

NEDSKRÄPNING Från och med i år kommer en del av kommunernas nedskräpningskostnader att skickas till företagen som har producerat varorna. Även kommunerna får ett nytt ansvarsområde, här är datumen och informationen du behöver ha koll på.

Nedskräpningsavgifter – det här är vad som gäller
Redan i år börjar delar av avgiften att gälla.

Det skräp som oftast hamnar på trottoaren och i våra parker är cigarettfimpar och snus, engångsprodukter för mat och dryck, ballonger och våtservetter. Producenter av dessa produkter kommer nu att vara med och betala kommunernas kostnader för att städa upp skräpet.

De nya kraven handlar om att producenterna ska ta ansvar för sina produkter om att vi måste minska nedskräpningen och de negativa konsekvenser den har på vår miljö. Producenterna av det som slängs mest, som till exempel fimpar, kommer att få betala mer och det skräp som inte är lika vanligt kommer att kosta producenterna mindre.

Fakta

Avgiften gäller följande produkter:

  • Engångsplastlock till muggar 
  • Flexibla omslag  
  • Matlådor som är engångsplastprodukter 
  • Muggar som är engångsplastprodukter 
  • Plastflaskor för dryck och andra dryckesbehållare som rymmer mindre än 0,6 liter 
  • Tobaksvaror med filter 
  • Filter 
  • Tunna plastbärkassar 
  • Ballonger (2025)
  • Våtservetter (2025)

Mer information hittar du här.

– Genom insatser som att informera konsumenter om nedskräpning och hur produkterna ska slängas på rätt sätt, eller genom att övergå till mer återanvändbara produkter kan producenter jobba förebyggande mot nedskräpning vilket på sikt kan påverka storleken på deras nedskräpningsavgift, säger Petra Selander på Naturvårdsverket, i en kommentar.

Fast och rörlig avgift

Det rör sig om två olika avgifter för producenterna, en fast och en rörlig. Den fasta avgiften började gälla redan 1 januari och går till Naturvårdsverket. Myndigheten har fått i uppgift att bland annat administrera systemet för nedskräpningsavgifter samt genomföra nationella skräpmätningar.

Den rörliga delen av avgiften börjar gälla 1 januari 2024. Den ska täcka de kostnader som en kommun har för att plocka upp skräpet, inklusive transporter och behandling av skräpet samt administration och informationsspridning.

Kommunernas ansvar

Kommunerna ska rapportera in till Naturvårdsverket vad de har för kostnader och producenterna anmäler sig och rapporterar in hur mycket de sätter på marknaden av dessa produkter. Därtill kommer även de nationella skräpmätningarna som börjar genomföras i år vara ett underlag för att ta fram den rörliga avgiften. 

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.