Sjö på marken ska minska nedskräpning

Nudging Karlskoga Energi & Miljö har målat en sjö på marken. Målet med projektet är att minska antalet fimpar, snusprillor och tuggummin som åker med dagvattnet rakt ut i sjön Möckeln. ”Vi ville inte jobba med aja-baja och pekpinnar” säger kommunikationschef Peter Jarl.

Sjö på marken ska minska nedskräpning
Sjön med 3D-effekter ska minska mängden fimpar som hamnar i dagvattnet.

En effektfull gatumålning ska få fler Karlskogabor att slänga skräpet i papperskorgen. Det hoppas Karlskoga Energi & Miljö som anlitat en konstnär för att måla vid en gatubrunn mitt i staden. Målningen föreställer sjön Möckeln.

– Det började med att vi har ett problem med att många slänger skräp i dagvattenbrunnar. De menar inget illa. Man tänker att vattnet går till reningsverket men det gör det ju inte, det går ut i sjöarna och smutsar ner dem, säger Peter Jarl, som är kommunikationschef på det kommunala bolaget.

Vill informera ”positivt”

Peter Jarl, Karlskoga Energi & Miljö.

Problemet är välkänt och ett av flera områden som bolaget arbetar kontinuerligt med. Den här gången valde man att ta ett lite annorlunda grepp i samarbete med en kommunikationsbyrå.

– Vi ville inte jobba med ajabaja och pekpinnar utan hitta sätt att informera mer positivt så att man får en aha-upplevelse och hjälper till istället för att bli arg, säger Peter Jarl.

Vad tänkte du när du fick se den första gången?

– Jag tyckte det blev väldigt bra! Jag blev förvånad över vilken 3D-effekt det blev. Många jag visat bilden för tror knappt att det är vanliga gatustenar. Det blev en betydligt bättre effekt på själva konstverket än vad jag trodde.

Hur reagerar folk?

– Det var faktiskt en dam som gick förbi när jag blev intervjuad av Svt Örebro som sade” gud vad fint det här var – jag kommer aldrig att slänga tuggummi i gatubrunnen igen.” Vi har fått väldigt mycket positiv feedback både när varit på plats och via sociala medier. Och det har fått väldigt bra spridning.

Så ni får effekt även utanför det egna ledningsnätet?

– Ja, och det gör inget om vi hjälper till lite i Kristinehamn eller Stockholm att sprida den här typen av budskap!

Målningen kommer att vara kvar så länge som den ser snygg ut. När den börjar nötas bort, kanske i samband med snöröjning, är tanken att den ska tas bort.

– Färgen är speciellt utvald för att vara miljövänlig och för att den ska gå bort med miljövänliga produkter. Vi ska inte skräpa ner själva heller, säger Peter Jarl.

Ingen skräpmätning

Bolaget har inte gjort någon skräpmätning före eller efter kampanjen, utan mäter istället effekten i bland annat sociala medier.

– Det här handlar mer om att nå människor, säger Peter Jarl.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.