Mobil teknik gör åkerier miljövänliga

Trådlösa kommunikationslösningar kan hjälpa åkerier att spara både pengar och miljö. Det sker genom att åkerierna bättre kan planera körrutter och bränsleåtgång.
– Kommunikationslösningar kan hjälpa åkerierna att minska bränslekostnaderna med mellan 7-8 procent, det har vi sett exempel på, konstaterar Alexander Björneheim på Scania.

Scania har i samarbete med Vodafone utvecklat en trådlös kommunikationslösning, Scania Fleet Management, som underlättar informationsutbytet mellan förare och åkerier och registrerar var fordonen befinner sig, hur de körs samt hur mycket bränsle som går åt. Tanken är att åkerierna ska få bättre kontroll över sin verksamhet.

– Tidigare har det inte funnits något bra sätt att följa upp hur fordonen körs. Med vår lösning kan både förarna och åkeriets kontor lätt se hur ofta lastbilarna står på tomgång eller hur hastigheten påverkar bränsleförbrukningen, säger Alexander Björneheim.

Hur fungerar

Kommunikationslösningen Scania Fleet Management består av en handdator med modem som placeras i fordonet och från den går information från lastbilen eller bussen till en central databas via vanlig gsm-teknik. Personalen kan sedan koppla upp sig mot databasen för att få information om bilarna, exempelvis kan transportplanerarna lägga upp fordonens körrutter utifrån ett ordentligt faktaunderlag och ekonomichefen kan se exakt hur mycket bränsle som konsumerats.

Åkerier som valt att använda kommunikationslösningen har kunnat minska sina dieselkostnader med mellan 7-8 procent, visar undersökningar som Scania gjort. Det blir mycket pengar i vinst för åkerierna eftersom en lastbil i genomsnitt kör cirka 300 000 kilometer varje år.

– Ett ekonomiskt körsätt gör inte bara att förbrukningen av bränsle och olja minskar och att bilen slits mindre utan miljövinsten är också stor. Ekonomi och miljö går i det här fallet verkligen hand i hand, säger Alexander Björneheim.

Förebyggande service

Att åkerierna är medvetna om hur långt ett fordon har kört gör att de också vet när det är dax för förebyggande service. Hela lastbilar och bussar släpper ut mindre avgaser, förorsakar mindre olyckor och köbildningar. Fordonsuppföljningen gör det också möjligt för företagen att ta fram miljörapporter på enkelt sätt. Informationen som behövs finns redan i datorn.

Kommunikationslösningen lanserades i mars förra året och efter en testperiod har nu försäljningen har kommit igång på allvar.

– Vi ska nu fortsätta och utveckla vår lösning så att den kan bli ännu bättre ur miljöhänseende. I planerna ligger att implementera ett navigeringsverktyg så att åkerierna bättre kan planera köruppdragen, minimera körsträckan och planera körningen för att undvika köbildningar och vägstopp, berättar Alexander Björneheim. En annan plan är att lägga in förbjudna körzoner i systemet så att miljöfarliga transporter blir varnade om de skulle köra i ett naturskyddat område eller på en annan plats där en olycka skulle vara katastrofal.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste