Det är under initiativet Voices of a Re:Generation som Puma bjuder in fyra miljöengagerade unga personer att granska och tycka till om varumärkets hållbarhetsarbete.
Generation Z granskar Pumas hållbarhetsarbete
Hållbarhetsredovisning
Sportklädesmärket Puma tar ett nytt grepp i sitt hållbarhetsarbete. Under ett år får unga miljöengagerade personer ”en plats vid bordet” för att granska och utveckla varumärkets hållbarhetsstrategi.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Ungdommarna, som är i 20-årsåldern, kommer under hela 2023 att fungera som hållbarhetskonsulter för Puma. Tillsammans med Pumas hållbarhetsteam kommer de att arbeta för att göra hållbarhetsarbetet mer transparent och tillgängligt, samt ge synpunkter på hur Puma kan förbättra sina hållbarhetsåtgärder i linje med 10 av varumärkets 25 hållbarhetsmål.
– Vi inser behovet av förändring och vi är fast beslutna att göra hållbarhet mer tillgänglig och transparent för alla. Voices of a Re:Generation är vårt första steg för att förbättra detta, säger Anne-Laure Descours, inköpschef hos Puma i en kommentar.
Fyra klimataktivister har valts ut
De fyra miljöengagerade ungdommarna som valts ut att delta i projektet är dokumentärskaparen Alice Aedy som var med och grundade medieplattformen Earthrise Studies, bildkonstnären och konsulten Jade Roche som bland annat hjälper företag med deras hållbarhetskommunikation, Luke Jacque-Rodney som bloggar om hållbara sätt att leva och Andrew Burgess som framför allt är känd som Wandy the Maker och driver ett cirkulärt modemärke.
– Vi kan alla göra vårt bästa för att leva och klä oss hållbart, men i slutändan är vi utlämnade till märkena vi köper våra kläder från. Vi vet att en person inte ensam kan göra skillnad, men våra röster är ändå kraftfulla när de kombineras och kommuniceras med rätt personer och rätt varumärken, Luke Jaque-Rodney i en kommentar.
Initiativet bygger på en undersökning som Puma själva genomfört. Undersökningen visar att 71 procent av unga personer känner att deras röster inte blir hörda när det kommer till miljö – och klimatfrågor. 49 procent vill se att varumärken gör mer för att ändra detta och 40 procent önskar att varumärken blir bättre på att kommunicera sina mål.