10 000 varor i Coops nya hållbarhetsdeklaration

Hållbarhet i praktiken Nu lanseras Coops hållbarhetsdeklaration för 10 000 olika varor. Genom att scanna streckkoden ska kunderna få fram information om varans påverkan på till exempel klimat och biologisk mångfald. Deklarationen har redan påverkat valet av fetaost hemma hos hållbarhetschef Charlotta Szczepanowski.

10 000 varor i Coops nya hållbarhetsdeklaration
Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Coop, visar den nya hållbarhetsdeklarationen. Foto: Mikael Sjöberg

Coop kan nu lansera sin hållbarhetsdeklaration för 10 000 varor, i samtliga butiker i landet – men också hemma vid köksbordet. Även hel- och halvfabrikat finns med i appen som kunden använder för att få fram hållbarhetsinformationen. För nätbutiken kommer samma tjänst längre fram i år. Miljö & Utveckling har tidigare rapporterat om deklarationerna och arbetet som ligger bakom.

Coops hållbarhetsdeklaration visar avtryck från tio parametrar

Deklarationen visar varans avtryck för tio olika hållbarhetsparametrar. Kunden får en siffra mellan ett och fem, där ett är ett lågt avtryck och fem ett högt.

– Vi vet att de allra flesta tycker det är viktigt att handla mat som är schysst tillverkad och har så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt. Men många upplever också att det är svårt att förstå hur maten är producerad. Med hållbarhetsdeklarationen vill vi hjälpa våra kunder och medlemmar att göra medvetna val – ett slags första hjälpen för den som vill äta mer hållbart, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en kommentar.

Omfattande arbete bakom kulisserna

Bakom hållbarhetsdeklarationen ligger ett omfattande arbete som pågått under två år. Coops hållbarhets- och kvalitetschef Charlotta Szczepanowski är glad att kunna släppa deklarationen till kunderna.

– Äntligen är den ute! Det är ett maratonlopp, säger hon till Miljö & Utveckling.

Kunderna ska med

Nu gäller det att få kunderna att börja använda deklarationen, något som Charlotta Szczepanowski menar inte kommer att gå över en natt.

– Det kommer ta tid att få med oss våra kunder och medlemmar. Samtidigt vet jag att vi gör rätt och att all data vi samlat in ger oss förutsättningar för ett effektivt arbete framåt. Jag reflekterar också över att jag alltid brukar säga att alla i företaget måste vara med om vi ska lyckas. I det här arbetet har alla kompetenser varit med och bidragit. Det är stort!

Kunden scannar varan i butiken, eller hemma, och får information om hur den påverkar olika hållbarhetsparametrar. Foto: Coop

Under utvecklingsarbetet har appen testats av försökspersoner.

Har ni kunnat se någon förflyttning bland personer som testat hållbarhetsdeklarationen?

– Ett exempel är att min man testade icke ekologisk feta hemma och sa att han aldrig mer ska köpa fetaost som inte är ekologisk, säger Charlotta Szczepanowski.

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.