Framtidens regionala flyg blir eldrivet. Det tror Heart Aerospace, som redan fått in beställningar på sitt första plan, ES-30. Planet ska börja levereras 2028. Nu etablerar bolaget en anläggning för både utveckling och produktion i Säve i Göteborg.
Heart Aerospace gör storsatsning på svenskt elflyg
Transport
Företaget Heart Aerospace genomför en storsatsning på en egen fabrik för elflygplan i Göteborg. Målet är att de första testerna av flygplanet ska genomföras år 2026.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material

– Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri, säger Anders Forslund, grundare och vd för Heart Aerospace i en kommentar.
Heart Aerospace vill skapa 500 nya jobb
Enligt bolaget ska satsningen skapa 500 nya jobb till år 2025. Heart Aerospace har idag 130 anställda.
Anläggningen ska ligga på Säve flygplats i Göteborg. Flygplatsen trafikerades fram till 2015 reguljärt, men används idag bara till privatflyg, polis- och räddningsflyg. För Heart Aerospace är det en stor fördel att ha tillgång till start- och landningsbanor som inte används i reguljär trafik.
Flygplatsen ägs idag av fastighetsbolaget Castellum, som planerar att göra det till ett centrum för elektrisk mobilitet.
– Den här satsningen markerar en ny epok inom flygindustrin och det är också en viktig milstolpe i förverkligandet av visionen om Gateway Säve, som en arena för världsledande utveckling av morgondagens hållbara mobilitetslösningar och ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet, säger Mariette Hilmersson, Castellums region-vd, i ett uttalande.
Flyg för kortare sträckor
Heart Aerospace har en lång rad investerare och aktieägare bakom sig. Det första planet, ES-30, ska ta 30 passagerare och en räckvidd på 20 mil, men ska också kunna göra längre turer med lite färre passagerare.