Heart Aerospace gör storsatsning på svenskt elflyg

Transport Företaget Heart Aerospace genomför en storsatsning på en egen fabrik för elflygplan i Göteborg. Målet är att de första testerna av flygplanet ska genomföras år 2026.

Heart Aerospace gör storsatsning på svenskt elflyg
Den planerade anläggningen heter Northern Runway. Illustration: Heart Aerospace

Framtidens regionala flyg blir eldrivet. Det tror Heart Aerospace, som redan fått in beställningar på sitt första plan, ES-30. Planet ska börja levereras 2028. Nu etablerar bolaget en anläggning för både utveckling och produktion i Säve i Göteborg.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?
Anders Forslund.

– Vi kommer inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en ny industri, säger Anders Forslund, grundare och vd för Heart Aerospace i en kommentar.

Heart Aerospace vill skapa 500 nya jobb

Enligt bolaget ska satsningen skapa 500 nya jobb till år 2025. Heart Aerospace har idag 130 anställda.

Anläggningen ska ligga på Säve flygplats i Göteborg. Flygplatsen trafikerades fram till 2015 reguljärt, men används idag bara till privatflyg, polis- och räddningsflyg. För Heart Aerospace är det en stor fördel att ha tillgång till start- och landningsbanor som inte används i reguljär trafik.

Flygplatsen ägs idag av fastighetsbolaget Castellum, som planerar att göra det till ett centrum för elektrisk mobilitet.

– Den här satsningen markerar en ny epok inom flygindustrin och det är också en viktig milstolpe i förverkligandet av visionen om Gateway Säve, som en arena för världsledande utveckling av morgondagens hållbara mobilitetslösningar och ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet, säger Mariette Hilmersson, Castellums region-vd, i ett uttalande.

Flyg för kortare sträckor

Heart Aerospace har en lång rad investerare och aktieägare bakom sig. Det första planet, ES-30, ska ta 30 passagerare och en räckvidd på 20 mil, men ska också kunna göra längre turer med lite färre passagerare.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.