En ny analys som studerat 600 000 kommunikationsdokument från de 200 största företagen i USA och Storbritannien konstaterar att det finns ett stort gap hos många företag mellan vad de gör inom hållbarhetsområdet och vad de kommunicerar. Enligt analysen, som gjorts av organisationerna Connected Impact och Ringer Sciences, så är det inte bara så att företag överdriver sitt hållbarhetsarbete i sin hållbarhetskommunikation. Nästan lika vanligt är det att företag dämpar sin hållbarhetskommunikation av rädsla för att bli anklagade för greenwash.
Analysen slår fast att gapet mellan företagens hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikationen behöver minska, oavsett om det handlar om överdrifter eller underdrifter. Här konstateras också att de företag som har små gap mellan prestation och kommunikation är de företag som har högst förtroende inom hållbarhetsområdet. Rapportförfattarna skriver att transparens är avgörande för att bygga förtroende mellan företag och deras intressenter och att företag som är öppna med sina åtgärder inom miljö, social hållbarhet och styrning bygger starkare relationer med investerare, konsumenter och anställda.