På Världsnaturdagen går WWF samman med företag och organisationer världen över för att ta bort naturkopplingarna i deras loggor. Syftet är att belysa den dramatiska förlusten av biologisk mångfald globalt och de sociala och ekonomiska risker det innebär.
Årets #WorldWithoutNature-kampanj kommer nära efter det historiska globala avtalet för naturen som undertecknades i Montreal i december. I avtalet enades världens ledare om att stoppa och vända förlusterna av natur före 2030.
– Naturen är en förutsättning för våra liv och vår ekonomi. Allt fler företag uppmärksammar nu riskerna med förlust av biologisk mångfald och ser möjligheterna till omställning. Med #WorldWithoutNature tar vi för en dag bort symboler från naturen och inser vikten av biologisk mångfald, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF i en kommentar.
Vidare säger Lisbeth att målet med kampanjen är att tydligt visualisera hur tom vår värld riskerar bli när naturen försvinner.
Några av de svenska företag och organisationer som redan nu deltar är Svenskt Sigill, Apotea, Triggerfish, The New Division, Petite Banana, Naturskyddsföreningen, Birdlife, Natursidan, Nudgd, Medveten konsumtion, Havets hus och Raceforthebaltic.
Internationellt medverkar dessutom hundratals företag som Jysk, Duolingo, Old Mout Cider, Gorilla Glue, Task Rabbit, Gymshark, Brewdog och ett antal kända fotbollslag som Wolverhampton Wanderers F.C (Wolves) och Aston Villa.