Oklarheter kring ETS2: Företag riskerar lagbrott ovetandes
Dagens M&U 16 januari 2025
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2, har trätt i kraft, men stor förvirring råder kring vilka verksamheter som omfattas. Företag som missat att ansöka om tillstånd från Naturvårdsverket riskerar därmed att bryta mot lagen, vilket kan leda till böter eller, i allvarliga fall, fängelse i upp till två år.
ETS2, som kompletterar det äldre ETS1, omfattar nya sektorer som bränslen för vägtransporter, byggindustri, fiske och offentliga lokaler. Rapporteringsplikten ligger främst på bränsleleverantörer. Naturvårdsverket hade satt den 1 januari som sista datum för ansökan om tillstånd, och senast den 30 april 2025 ska utsläpp från 2024 rapporteras.
Enligt Roman Hackl, chef för Naturvårdsverkets utsläppshandelsenhet, har omkring 80 verksamheter ansökt om tillstånd, vilket motsvarar förväntningarna. Trots detta finns indikationer på att flera aktörer fortfarande saknar nödvändiga tillstånd, delvis på grund av oklarheter kring vilka som faktiskt omfattas av regelverket. Roman Hackl betonar att företag som upptäcker att de berörs bör påbörja ansökningsprocessen omedelbart för att undvika rättsliga konsekvenser. Naturvårdsverket fortsätter sitt arbete med att informera och övervaka efterlevnaden av reglerna.
Läs ”Fortsatt förvirring kring EU:s utsläppshandel”
Västtrafik stoppar fossil reklam i kollektivtrafiken
Från och med 2025 förbjuder Västtrafik reklam för fossila bränslen, fossildrivna fordon och flygresor i kollektivtrafiken. Beslutet, som fattades i november 2024, gäller för alla bussar, spårvagnar, tåg, båtar och cirka 650 hållplatskurer där Västtrafik hanterar reklamytor.
Västtrafik motiverar beslutet med att kollektivtrafiken är nästintill fossilfri och att det därför är orimligt att visa reklam för produkter och tjänster som bidrar till klimatpåverkan. Förbudet är en del av Västtrafiks arbete för att minska koldioxidutsläppen och främja hållbarhet.
De reklamexponeringar som nu förbjuds inkluderar annonser för fossila bränslen som bensin, olja och kol, samt fossildrivna bilar, båtar och flygtransporter. Charterresor med enbart flyg som transportmedel omfattas också. Tidigare har Västtrafik även förbjudit reklam för alkohol, tobak, spel och andra ämnen som anses stötande eller olämpliga.
Reklamintäkterna från kollektivtrafikens ytor uppgick till cirka 50 miljoner kronor under 2024. Hur detta beslut påverkar framtida intäkter är ännu oklart, men pågående avtal kommer att fullföljas innan de nya riktlinjerna implementeras fullt ut.
Stockholms Handelskammare: Så kan upphandling vässa hållbarhetsarbetet
Offentlig sektor i Sverige upphandlar årligen för över 900 miljarder kronor, vilket ger en unik möjlighet att påverka hållbarhetsarbetet. Enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare krävs en bättre tillämpning av regelverken för att maximera potentialen i upphandlingar och stärka den gröna omställningen. Samtidigt lyfts utmaningar som bristande kunskap, detaljstyrning och kortsiktighet fram som hinder.
Rapporten påpekar att lagstadgade krav ofta hämmar innovationer genom att låsa leverantörer vid föråldrade lösningar. Dessutom riskerar upphandlare med otillräcklig kunskap att missa miljövänligare alternativ. För att bemöta detta föreslår rapporten att fokusera på mål och funktion i stället för detaljer, samt att öka dialogen med marknaden för att främja kreativitet och innovation.
– Brist på kunskap om ny teknik gör att inköpare rutinmässigt väljer beprövade lösningar, vilket kan leda till att bättre, miljövänligare och kostnadseffektivare alternativ missas. Detta riskerar att myndigheter inte når sina klimat- och miljömål trots goda förutsättningar, säger hon, säger rapportförfattaren Karin Emanuelli till Dagens M&U.
I en ny guide i Miljö & Utveckling delar Karin Emanuelli också med sig av sex konkreta tips för en mer hållbar upphandling.
Läs ” Guide: Så kan upphandling bli en kraft i hållbarhetsarbetet”
EU:s Omnibuslag kan förändra CSRD-reglerna
EU-kommissionen planerar att i februari 2025 presentera ett lagpaket, den så kallade omnibuslagen, som kan påverka flera hållbarhetslagar, inklusive CSRD. Enligt Johan Rippe på PwC Sverige spekuleras det i att reglerna för vissa företag kan komma att ändras, särskilt för företag i ”våg två” av CSRD.
CSRD, som redan är i kraft, kräver att företag rapporterar hållbarhetsdata enligt en strikt tidsplan. Företag i ”våg ett”, företag ”av allmänt intresse”, är först ut. Men rykten från Bryssel pekar på att företag i ”våg två”, med över 250 anställda och en omsättning över 550 miljoner kronor, kan få lättnader. Dessa företag ska rapportera för 2025 med deadline våren 2026.
Johan Rippe säger till Dagens M&U att förändringar kan komma att inkludera höjda omsättningsgränser för vilka företag som omfattas, borttagna krav i rapporteringsstandarder, eller en möjlig förlängning av tidsfristen för rapporteringen. Den tyska regeringen har tidigare föreslagit att ge stora företag två år extra för att lämna in CSRD-rapporter.
Företag i ”våg två” uppmanas av Johan Rippe att följa utvecklingen av omnibuslagen noga men att fortsätta sitt arbete enligt plan tills nya direktiv är klara. Ett förslag förväntas om sex veckor, vilket kan ge större klarhet i vad förändringarna innebär.
Ersättning till chefer kopplas till klimatframgångar
En ny rapport från CDP, framtagen i samarbete med World Economic Forum och Oliver Wyman, visar att nästan 9 av 10 europeiska företag som närmar sig sina klimatmål ser ett samband mellan chefers ersättningar och hur väl målen uppnås. I Sverige är andelen 7 av 10 företag, 72 procent.
Rapporten Corporate Health Check, som kommer att presenteras vid World Economic Forums årliga möte i Davos, visar dock att mindre än hälften, 46 procent av de europeiska företagen är på rätt väg att nå sina utsläppsmål. I Sverige ligger andelen något högre, på 54 procent. Samtidigt visar rapporten att europeiska företag generellt gör snabbare framsteg än sina globala konkurrenter, tack vare EU:s ambitiösa regelverk som anses driva den gröna omställningen.
Fyra verktyg lyfts fram som avgörande för att uppnå klimatmålen: ersättning kopplad till klimatmål, koldioxidprissättning, klimatomställningsplaner och leverantörsengagemang. Endast 1 procent av de granskade företagen använder dock alla fyra verktyg aktivt i sina affärsbeslut, medan 23 procent av de svenska företagen visar framsteg på detta område.
Läs CDP Corporate Health Check
Kritik mot EU:s Clean Industrial Deal – öppet brev till Ursula von der Leyen
Ett stort antal europeiska miljö- och fackorganisationer riktar skarp kritik mot EU-kommissionens förslag till lagpaketet Clean Industrial Deal. I ett öppet brev till kommissionens ordförande Ursula von der Leyen varnar 265 organisationer för att lagförslaget riskerar att urholka regler som skyddar miljö, hälsa och social rättvisa. De uppmanar kommissionen att prioritera människors välfärd, natur och demokrati framför företagsintressen.
Organisationerna lyfter fram att den föreslagna ”förenklingsagendan” kan leda till farlig avreglering. Bland annat ifrågasätts principen ”en in, en ut”, där införandet av nya regler skulle kräva att befintliga tas bort. De varnar för att detta kan försvaga regelverk som är avgörande för den gröna omställningen, såsom energieffektivitetsdirektiv och hållbarhetsrapporteringsregler.
Brevet kritiserar också att föreslagna förändringar drivs av företag som vill minska sin ”regulatoriska börda”. Organisationerna betonar att sociala och miljömässiga regler inte är bördor, utan grundpelare i en fungerande och rättvis ekonomi.