Bristande hållbarhetskunskap oroar marknadsförare

Kommunikation Flera marknadsföringschefer anser att de behöver bli tydligare i sin kommunikation för att undvika greenwashing, men få känner sig kompetenta nog att göra det på ett tillfredsställande sätt. Det visar en ny undersökning.

Bristande hållbarhetskunskap oroar marknadsförare
Enligt undersökningen identifierades flera nyckelutmaningar inom marknadsföringsbranschen.

En ny global undersökning från World Federation of Advertisers (WFA), som omfattar mer än 900 marknadsföringschefer på klientsidan i 48 länder, avslöjar att marknadsföringsbranschen har en bit kvar när det gäller att förstå och anamma den breda hållbarhetsagendan. Enligt undersökningen uppgav 39% av respondenterna att de endast befann sig i början av sin hållbarhetsresa.

Undersökningen visar att det finns en allmän förståelse inom marknadsföringsbranschen för att företagens hållbarhetsstrategier behöver vara mer ambitiösa, trots riskerna med greenwashing. Hela 90 procent av respondenterna hävdade detta, medan ytterligare 94 procent ansåg att marknadsförare måste agera mer för att driva en verklig och omfattande förändring. Dessutom har antalet företag som har inkluderat hållbarhet som ett nyckeltal för marknadsavdelningen ökat till 43 procent, vilket är en betydande ökning från 26 procent förra året.

Kunskapsgap och brist på interna resurser

Enligt undersökningen identifierades flera nyckelutmaningar inom marknadsföringsbranschen, inklusive brist på interna resurser (35 procent), kunskaps- och kompetensklyfta (35 procent), en organisatorisk syn på hållbarhet som en kostnad (32 procent), samt brist på transparens vid mätning (30 procent).

– Radikal omvandling är avgörande. Vi tror passionerat på att marknadsförare har unika förutsättningar att driva den förändring vi behöver på grund av deras unika kreativitet, innovation och kommunikationsförmåga, säger WFA:s vd Stephan Loerke, i en kommentar.

Undersökningen visade även att 54 procent av marknadsföringscheferna anser att konsumenterna behöver mer utbildning om hållbarhet och hur man kan ta hållbara beslut och att varumärken är väl positionerade för att bidra till denna utbildning.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.