Konsumentverket arbetar med att granska marknadsföring, däribland miljöpåståenden. I våras granskades Polarbröds marknadsföring på brödpåsarna, där företaget skriver att brödet är bakat med vindkraft.
– Vi har utgått från att genomsnittskonsumenten av bröd inte är så insatt i hur energi funkar och att den kanske inte vet att det som kommer ur eluttaget är en blandning av allt möjligt. Därför tycker vi att det var missvisande att säga att brödet är bakat med egen vindkraft. Vi vet att Polarbröd har ursprungsgarantier som de annullerar allt eftersom elen används, men vi menar ändå att det är ett överdrivet påstående att brödet skulle vara bakat med egen vindkraft, säger processråd Ida Nyström, Konsumentverket.
Anna Borgeryd, Polarbröd, berättar för Miljö & Utveckling att företaget kommer att ändra sin formulering på brödpåsarna.
– Vi har svarat Konsumentverket att vi tycker att vår formulering är korrekt och i linje med hur många andra kommunicerar elursprung till svenska konsumenter, men att vi ändå justerar den, säger hon.
Anledningen är att företaget har möjlighet att berätta om de egna vindkraftverken istället, och Anna Borgeryd säger också att det är svårt att se att Polarbröd skulle vara rätt part för att pröva rätten att kommunicera baserat på elursprungsgarantier.
Men det är inte säkert att det räcker med en justering.
– Vi har fått in Polarbröds svar, men vi har inte tagit ställning till det än. Rent generellt får vi stämma även företag som ändrar sin marknadsföring, och ibland gör vi det bara för att vi vill få det rättsligt prövat. Vi kommer att ta ställning till deras svar inom kort, säger Ida Nyström.
Hon konstaterar att det saknas vägledande domslut i frågan, som enligt Ida Nyström egentligen gäller om ursprungsgarantier kan styrka vilken el som säljs till slutkunden, eller i Polarbröds fall vilken el som används i brödproduktionen.
Konsumentverket tittar i första hand på marknadsföringslagen. Ursprungsmärkning av el styrs däremot av ellagen och Energimarknadsinspektionens föreskrifter.
– När det gäller att styrka miljöpåståenden är det inte uteslutet att annan lagstiftning är av betydelse för bedömningen, men vi har hittills inte funnit något som är applicerbart på den här situationen, säger Ida Nyström.
Anna Borgeryd är kritisk till Konsumentverkets agerande:
– Vi har investerat i egen vindkraft för att vi vill bidra till en hållbar framtid, och tycker att våra konsumenter har rätt att få veta det. Frågan är hur man ska kunna motivera fler företag att göra miljösatsningar, och hur konsumenten ska kunna göra smarta miljöval, om man inte får berätta om dem?