Jag har följt arbetet från åskådarläktaren, framför allt vad gäller ventilationsutrustning och värmepumpar. Det är oändligt mycket tid som läggs ned, intressenter tillfrågas, byråkratins kvarnar mal. Det ska bli rätt och riktigt och så rättvist som möjligt.
Konsumentmärkning behövs
Skulle samma typ av arbete inledas vad gäller klimatmärkning av konsumentprodukter skulle vi ha två graders temperaturhöjning innan vi ens nått halvvägs, är min lekmannamässiga bedömning. Ändå skriver jag: snälla, ge mig en standard!
För en konsumentmärkning behövs. Konsumtionen utgör en stor del av vår klimatpåverkan och det är svårt att veta vad man ska göra åt det, annat än att avstå från inköp eller köpa begagnat. Det är inte så enkelt alla gånger.
Vilka näsdukar ska jag välja? Vilket schampo? I väntan på en klimatkylskåpsmärkning (och jag inser att den väntan kan bli lång) kan kanske alla befintliga miljömärkningar fundera på att förtydliga sin klimatinformation. Vi är många som behöver vägledning.
publicerad 31 oktober 2018