Andrahandsförsäljning av kläder växer snabbt och förväntas nå ett globalt värde på 317 miljarder dollar till 2028. Modejättar som H&M och eBay har investerat i secondhandlösningar, och plattformar som Vinted har nått rekordvinster. Men trots det ökade intresset utgör cirkulära modeller fortfarande bara en liten del av modebranschens totala produktion.
Återbruk växer – men modets överproduktion bromsar hållbarhet
Dagens M&U Trots ett ökat intresse för kläder på andrahandsmarknaden utgör cirkulära modeller fortfarande bara en liten del av modebranschens totala produktion.

Bra initiativ. FOTO: Lobo Studio.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Enligt det amerikanska konsultföretaget McKinsey & Companys rapport ”State of Fashion 2026” växer återförsäljning två till tre gånger snabbare än försäljning av nya plagg. Trots detta har endast 147 varumärken en etablerad andrahandsförsäljning, jämfört med bara nio år 2020.
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


