6 viktiga hållbarhetsfrågor på veckans EU-agenda

EU Läs om veckans viktigaste nyheter inom miljö – och klimatområdet på EU-nivå.
1. Klart: EU förbjuder fossilbilar från 2035
2. Förslag om tuffare krav för tunga fordon
3. Kriterier för förnybar vätgas
4. Finland kan bidra med 10 procent av EU:s gröna väte
5. Greenpeace tar EU-taxonomin till domstol
6. Miljöutskott vill se strängare due dilligence

6 viktiga hållbarhetsfrågor på veckans EU-agenda
Veckans viktigaste EU-nyheter inom klimat – och miljöområdet. Foto: Adobe Stock.

Klart: EU förbjuder fossilbilar från 2035

Till 2035 kommer det vara mer eller mindre sluttankat i EU. Då måste alla nya bilar nämligen vara utsläppsfria. Det har EU-parlamentet nu slutgiltigt godkänt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Förslaget fick preliminärt grönt ljus redan i höstas, men enligt EU-parlamentarikern Helen Fritzon (S) var det långt ifrån säkert om överenskommelsen slutgiltigt skulle godkännas då parlamentets konservativa grupper tidigare röstat nej till förslaget.

Men med 340 ja och 279 nej fick förslaget på tisdagen slutgiltigt grönt ljus.

– Biltillverkarna har redan börjat ställa om. Svenska bilföretag som Volvo är redo att sluta sälja fossildrivna bilar redan 2030. Redan inom fem år beräknas elbilar vara billigare att tillverka än bilar med förbränningsmotor. Sverige ligger i framkant och med tydliga och hållbara regler från politiken ligger vägen öppen för svensk industri, säger Heléne Fritzon (S) i en kommentar.

Förslag om tuffare krav för tunga fordon

Samtidigt som det blev klart att alla nya bilar ska vara utsläppsfria till 2035, lade EU-kommissionen fram ett förslag om tuffare utsläppskrav för tunga fordon. Enligt kommissionen står tunga fordon, som lastbilar och bussar, för mer än 25 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

För att komma till rätta med det, och minska utsläppen, föreslår nu kommissionen (jämfört med 2019):

  • Utsläppsminskningar på 45 procent från och med 2030.
  • Utsläppsminskningar på 65 procent från och med 2035.
  • Utsläppsminskningar på 90 procent från och med 2040.

Stadsbussar får ännu striktare mål, och ska enligt förslaget vara helt utsläppsfria från och med 2030. Fordon som används i gruvdrift, skogsbruk och jordbruk undantas däremot från regelverket.

Befintliga utsläppskrav är utsläppsminskningar på 15 procent till 2050 och 30 procent till 2030. Det nya förslaget omfattar 90 procent av alla tunga fordon, jämfört med 60 procent i de nuvarande reglerna.

Förslaget har dock kritiserats. Bland annat menar miljöorganisationen Transport & Environment att EU-kommissionen inte satte målet med 100 procent utsläppsminskningar till 2035. De menar också att 2030-målet är för lågt i jämförelse med lastbilstillverkarnas egna utsläppsminskningar.

– År 2035 kommer praktiskt taget alla nya ellastbilar att vara billigare att köra än dieslar när de kör lika långt och bär lika mycket. Men utan en tydlig EU-deadline kommer diesellastbilar att förorena våra lungor och planeten i flera år längre än nödvändigt, säger Fedor Unterlohner, fraktchef på tankesmedjan, i en kommentar.

Förslag om kriterier för ”förnybar vätgas”

EU-kommissionen har nu lagt fram ett förslag om vilken vätgas som ska få räknas som förnybar. Enligt branschorganisationen Energiföretagen har tidigare läckta utkast av förordningen skapat stor oro hos svenska aktörer, då det innebar att befintlig förnybar elproduktion inte skulle få användas för förnybar vätgas.

Det förslag som kommissionen slutgiltigt lagt fram, är enligt Energiföretagen mer fördelaktigt för svenska aktörer.

– Energiföretagen har drivit på förhandlingsprocessen för att säkerställa att det nya regelverket ska fungera för aktörer i Sverige, och återkommer med mer detaljerade analyser och genomgång av de nya reglerna. Så här långt är det i alla fall ett mycket positivt besked som gör livet betydligt lättare för de svenska vätgassatsningarna, säger Lars Andersson, ansvarig för energilager/vätgas på Energiföretagen i en kommentar.

Finland kan bidra med 10 procent av EU:s gröna väte

Finlands regering har nyligen godkänt ett principbeslut om vätgas. Det innebär i praktiken att Finland tar ett steg närmare målet att bli ett ledande land inom den europeiska vätgasekonomin.

Enligt Finlands arbets- och näringsministeri har landet föreutsättningar att producera minst tio procent av EU:s utsläppsfria vätgas till 2030.

Beslutet är också ett viktigt steg i EU:s vätgasstrategi som kommissionen presenterade i somras och som är ämnad att bana vägen för ett europeiskt ekosystem för vätgas 2050.

Greenpeace tar EU-taxonomin till domstol

Greenpeace meddelade på torsdagen att organisationen planerar att inleda en rättsprocess mot att naturgas och kärnkraft klassas som hållbara investeringskällor i EU-taxonomin.

– Vi kommer att bekämpa denna falska grönmärkning i domstol, sade Ariadna Rodrigo vid Greenpeace i ett uttalande.

Redan i september bestred Greenpeace beslutet, och kommissionen hade fram till i februari att svara. Greenpeace är inte nöjda med svaret, och meddelar därmed att man går vidare i processen.

Miljöutskott röstar för strängare due dilligence

EU-parlamentets miljöutskott röstade på torsdagen förra veckan för striktare regler i EU:s kommande due diligence-lag. Med 39 röster för och 34 mot röstade miljöutskottet för att företag som omfattas av due dilligence ska tvingas göra hela sin värdekedja klimatneutral till 2050.

– Inget företag ska kunna flytta sin klimatskadande verksamhet till länder utanför Europa för att kringgå de strikta klimatreglerna i Europa, sade Tiemo Wölken, föredragande för föreslaget, i en kommentar efter omröstningen, enligt Euractive.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.