6 frågor till Plantagens hållbarhetsansvarig om anslutningen till SBTi

Klimat Vad är fördelarna med SBTi, hur tänker de räkna och var är deras stora utsläpp? Plantagens kommunikations- och hållbarhetsansvarig svarar här på sex frågor om varför företaget nu ansluter sig till SBTi.

6 frågor till Plantagens hållbarhetsansvarig om anslutningen till SBTi
Plantagens kommunikations- och hållbarhetsansvarig Charlotte Gjone om varför företaget nu ansluter sig till SBTi. Foto: Plantagen

Plantagen ansluter sig till Science Based Targets initiative, SBTi, och påbörjar nu arbetet med att ta fram mål och en ny hållbarhetsplan. Miljö & Utveckling har tagit kontakt med företagets kommunikations- och hållbarhetsansvarig, Charlotte Gjone, för att be henne förklara varför SBTi var valet för dem.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Vi har ambitionerna om att bli Nordens härligaste växthus som föra människor närmare naturen. På vägen mot målet ska vi genomföra åtgärder och aktiviteter som har ett klimatfokus, värnar om naturen och lyfter fram de positiva effekterna som ett liv i och med naturen har på oss människor. Det är bråttom att hitta lösningar på klimatutmaningarna och vi kommer att göra vårt, säger Charlotte Gjone.

Vilka fördelar ser ni med att vara anslutna till SBTi?

– SBTi är ett erkänt nätverk där stora aktörer har anslutit sig till samma ramverk. SBTi innebär att vi måste engagera oss utifrån vetenskapliga mål, vilket var viktigt för oss på Plantagen. Vi ser att detta synsätt ger effekt och att vi kan skapa en mer klimatvänlig och grön verksamhet genom att delta i detta arbete, säger Charlotte Gjone.

Vilka är utmaningarna för er med att ta fram mål?

– Det finns flera utmaningar förknippade med att sätta upp mål. Det kommer bli krävande att ställa olika mål mot varandra, men jag ser fram emot den diskussion vi behöver ha internt för att komma fram till vilka åtgärder vi ska fokusera på. Som alla andra kan vi inte göra allt på en gång, utan det viktigaste för oss nu är att ta fram en bra och framtidsinriktad plan med så specifika mål som möjligt, säger hon.

Hur kommer ni att räkna?

– Ja, vi håller på att undersöka vilken modell och tillvägagångssätt som kan passa oss. Plantagen har en stor och komplex värdekedja med många leverantörer. Vi hämtar idag många lokala varor från Finland, Sverige och Norge. Ändå finns det mycket i vårt sortiment som gör det lämpligare att låta andra tillverkare i Europa ta fram åt oss. Det gör att vi har mycket transporter, och vi kommer att fortsätta arbetet med att effektivisera vår logistik för att minska utsläpp och transporttid, säger Charlotte Gjone.

När kommer ni att kunna presentera en ny hållbarhetsstrategi med mål?

– Vårt mål är att presentera vår nya hållbarhetsstrategi i april. Plantagen har under ett antal år haft ett strategiskt ramverk på plats, så det är inte så att vi påbörjar detta arbete nu. Jag skulle hellre säga att vi vill ta ett större steg och jag känner att hela vår organisation vill vara med på den här resan, säger Charlotte Gjone.

Vilka är era största utsläppskällor idag? Var behöver ni minska utsläppen mest?

– Tyvärr har vi mest utsläpp från transporter och här har vi garanterat ett jobb att göra. Som tur är har jag solida och mycket duktiga kollegor inom detta område och jag ser fram emot att se vilka resultat vi får på plats så småningom, avslutar Charlotte Gjone.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.