nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Stålindustrin är idag en av världens mest koldioxidintensiva branscher. FOTO: Bo Björkdahl

Stålindustri går med i Fossilfritt Sverige

Stålföretaget SSAB går med i regeringens initiativ Fossilfritt Sverige.
–  Om stålindustrin kan bli fossilfri kan alla industrier bli det, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

  • Annons 1

Genom att gå med i Fossilfritt Sverige ställer sig SSAB bakom målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och lovar att själva utföra konkreta åtgärder för att nå dit. Stålindustrin är idag en av världens mest koldioxidintensiva branscher.

Vatten istället för koldioxid

Våren 2016 lanserade SSAB, LKAB och Vattenfall ett initiativ för att lösa koldioxidfrågan i svensk stålindustri. Genom att gå från dagens process med masugnar, med kol och koks, till att istället använda vätgas är målet med initiativet att få en process som inte släpper ut koldioxid – utan vatten.

Initiativet är uppdelat i tre faser. En förstudie som pågår fram till slutet av 2017. Därefter följer forskning och försök i en pilotanläggning fram till 2024. Slutligen är planen att genomföra försök i en fullskalig demonstrationsanläggning fram till 2035.

–  Med initiativet för en koldioxidfri stålindustri och många andra projekt som vi genomför för att komma bort från ett kolberoende, hoppas vi kunna bidra stort till ett fossilfritt Sverige, säger Maria Långberg, Personal- och Hållbarhetsdirektör på SSAB.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.