Volvo inför internt pris på koldioxid – blir första bilföretaget
Klimat
Volvo Cars inför ett internt pris på koldioxid för att säkerställa att alla framtida projekt är hållbara. Volvo är det första bilföretaget att införa ett eget pris på koldioxid över hela värdkedjan. Priset är dessutom dubbelt så högt som dagens pris på koldioxid i EU:s utsläppshandel.
Målet med deklarationen är att bilföretagen åtar sig att fasa ut fordon som drivs av fossilt bränsle, på ledande marknader till år 2035 och globalt till år 2040. Men Volvo själva går längre än så.
– Vår plan att vara en renodlad elbilstillverkare till år 2030, vilket är en av de mest ambitiösa planerna i branschen, men vi kan själva inte förverkliga noll i utsläpp från transporter, säger Håkan Samuelsson.
Sätter internt pris på koldioxid
För att försäkra sig om att företaget hela tiden jobbar för att uppfylla målet, inför Volvo ett internt pris på koldioxid.
– Ett globalt och rättvist pris på CO2 är avgörande för att världen ska kunna uppfylla sina klimatambitioner, och vi behöver alla göra mer, säger Björn Annwall, finanschef på Volvo, i ett uttalande.
Priset är satt på 1000 kronor per ton och varje framtida bilprojekt kommer enligt Volvo att genomgå en ”hållbarhetskontroll”, där en kostnad läggs på för varje förväntat ton koldioxidutsläpp under bilens livscykel.
”Företag bör ta ledningen med ett internt koldioxidpris”
Syftet med priset är att styra varje beslut som rör projekt, inköp och tillverkning mot det mest hållbara alternativet på bordet.
Fakta
Om Volvos interna pris på koldioxid
Priset kommer att användas på alla utsläpp i Scope 1–3.
Priset är idag satt till 1000 svenska kronor per ton koldioxid. Enligt Volvo är priset baserat på ett antagande om vad CCS kan kosta år 2040, då företaget ska vara helt klimatneutrala.
För att säkerställa att prisnivån förblir relevant kommer företaget att se över priset årligen.
Förhoppningen är företaget kommer se en tydligare övergång mot en ökad användning av material med låga utsläpp, minskningar av bilarnas vikter och förbättringar i energieffektivitet över hela kedjan.
– Vi är övertygade om att progressiva företag bör ta ledningen genom att sätta ett internt koldioxidpris. Genom att utvärdera framtida bilar på deras CO2-justerade lönsamhet förväntar vi oss att påskynda åtgärder som kommer att hjälpa oss att identifiera och minska koldioxidutsläppen redan idag, säger Björn Annwall, i ett uttalande.
Första bilföretag med eget koldioxidpris
Volvo är det första bilföretaget att införa ett eget pris på koldioxid över hela värdkedjan. Priset är dessutom dubbelt så högt som dagens pris på koldioxid i EU:s utsläppshandel. Tidigare i år meddelade ett annat svenskt företag, klädföretaget Hennes & Mauritz att man infört ett intern pris på koldioxid.