SBTi lanserar nettonoll standard för klimatneutrala företag

Standard Since Based Target initiative lanserar ny nettonoll-standard, Net-Zero. Standarden höjer ribban för klimatneutrala företag där målet är att nå 90 procent absolut reduktion senast år 2050. H&M siktar på att ansluta sig till standarden så snart som möjligt.

SBTi lanserar nettonoll standard för klimatneutrala företag
SBTi lanserar ny global standard för klimatneutrala företag. Foto: Adobe Stock

Umeå som tätort ska vara klimatneutralt senast 2030, och drivmedelsföretaget Preem siktar på att ha en klimatneutral värdekedja senast år 2035.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Totalt täcker nettonoll-mål från länder länder, regioner, städer och företag 90 procent av världens BNP, enligt verktyget Net Zero Tracker. Ambitionerna i målen är varierar och det skapar en osäkerhet för begrepp som exempelvis klimatneutralitet eller nettonollutsläpp.

Kim Hellström, klimatstrateg på H&M. Foto: Jenny Kejerhag

Trots detta har det tidigare inte funnits någon global standard för att kontrollera målen. Det fick klädföretaget H&M för några år sedan, att starta ett eget initiativ som de kallar klimatpositiv.

– Vi utvecklade klimatpositiv eftersom det inte fanns en standard som var tillräckligt seriös eller ambitiös, vad vi kunde se, berättar Kim Hellström, klimatstrateg på H&M.

Ny global nettonoll standard

Fakta

Det här är Net-Zero standarden

  • 2019 påbörjade SBTi arbetet med att ta fram en trovärdig nettonoll-standard som ligger i linje med 1,5-gradersmålet.
  • SBTi:s Net-Zero standard är världens första vetenskapsbaserade certifiering av företags netto-nollmål i linje med Parisavtalets mål att hålla jorden uppvärmning till max 1,5 grader.
  • Företag som antar Net-Zero-standarden kommer att behöva sätta upp både kort- och långsiktiga mål som baserad på vetenskap.
  • De kortsiktiga målen omfattar omedelbara utsläppsminskningar under de kommande fem till tio åren, medan de långsiktiga målen bestämmer den totala nivån av koldioxidutsläpp till och med år 2050 eller tidigare.
  • Grunden i standarden är skadelindringshierarkin som handlar om att i första hand undvika det som är skadligt, därefter begränsa skadan, restaurera det som skadats och till sist kompenser för skadan.
  • Sju företag är redan bundna till standarden. Det är AstraZeneca, CVS Health, Dentsu International, Holcim, JLL, Ørsted, och Wipro.

Källa: SBTi

För att det ska bli lättare att kontrollera alla olika målsättningar och begrepp, har Since Based Target initiative, SBTi, nyligen lanserat en ny nettonoll-standard, även kallad Net-Zero.

– När de nu kommer ut med deras netzero då känner vi en stor lättnad. Nu finns det äntligen en väldefinierat, global standard som är tillräckligt ambitiös, säger Kim Hellström.

Net-Zero Standard ger företag en tydlig plan för hur de kan anpassa sina netto-noll-planer i linje med vetenskapen.
– Johan Rockström

 

Företag ska minska utsläppen med 90 procent till år 2050

Den nya standarden blir enligt SBTi, ett verktyg för att skapa en trovärdig och oberoende bedömning av företagens nettonoll-målsättning. Standarden ska även göra det lättare för företag att anpassa sina klimatåtgärder för att på både kort och lång sikt begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

De som ansluter sig till standarden kommer behöva nå en 90- till 95-procentig utsläppsminskning i absoluta tal till år 2050. De fem till tio procenten som blir kvar måste neutraliseras genom koldioxidinfångning.

– Net-Zero Standard ger företag en tydlig plan för hur de kan anpassa sina netto-noll-planer i linje med vetenskapen, som inte är förhandlingsbar under detta avgörande årtionde för klimatåtgärder, säger Johan Rockström professor och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research, i ett pressmeddelande.

Sju företag redan anslutna till Net-Zero

I nuläget är det sju företag som redan anslutit sig till den nya standarden, bland de finns läkemedelsföretag AstraZeneca från Storbritannien och danska energibolaget Ørsted.

H&M är ett företag som kommer ansöka om att få bli certifierade så snart som möjligt, men än återstår en knut som företaget behöver lösa innan det är dags.

– Net-Zero siktar in sig på 2050. Tills dess måste vi har 90 procentig reduktion. Enligt våra beräkningar ligger vi på 87,5 procent, förklarar Kim Hellström och fortsätter:

– Det är ingen större avvikelse. Det som däremot avviker är att vi på HM pratar om klimatpositiv till år 2040 och Net-Zero har målet 2050. Där synkar de inte och hur vi löser det har jag inget bra svar på just nu. Vi håller i detta nu på att räkna på vad det kommer kosta oss om vi tar Net-Zero till 2050 och flyttar det till 2040, så det synkar med vårt klimatpositivmål.

Fakta

Om H&M:s mål att bli klimatpositiva

Senast år 2030 ska alla H&M:s material vara återvunna eller hållbart framtagna. Detta betyder att en del av produktionen ska komma från restavfall från textilindustrin eller andra industrier såsom till exempel från fruktskal – vilket också kommer att minska den totala mängden vatten som används.

Redan år 2022 ska minst 15 procent av avfallsvattnet i produktionsprocessen återanvändas.

H&M har satt som mål att år 2040 vara helt klimatpositiva. Initiativet ”Swedish Textile Initiative for Climate Action” (STICA), ska minska textilindustrins klimatpåverkan. STICA arbetar för att sätta upp forskningsbaserade mål, som är i linje med att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

  • Cirka 70 procent av ett plaggs klimatpåverkan uppkommer under själva produktionen.
  • I H&M-gruppens verksamhet står transporterna för 3 procent av utsläppen. Företaget försöker använda tåg och båt för att transportera produkterna från fabrik till butik.
  • 13 procent av den totala klimatpåverkan landar på konsumentens del, hur plagget tvättas, hur lång livslängd det får och om det lämnas vidare till återvinning påverkar denna del.

Källa: H&M

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.