Utredaren: Möjligt att avveckla Bromma flygplats

Flyg Utredningen om Bromma flygplats eventuella avveckling överlämnades idag till regeringen. Enligt utredningen är det fullt möjligt att avveckla flygplatsen. Vilken effekt det skulle ha på klimatutsläppen är dock svårt att säga, enligt utredningen.

Utredaren: Möjligt att avveckla Bromma flygplats
AdobeStock

Idag levererades utredningen om Bromma flygplats till regeringen. Utredningen svara bland annat på frågor om kostnaden för marksanering av flygplatsområdet, och hur kapaciteten för flygtrafik i regionen ska hanteras. Utredaren Magnus Persson har också undersökt hur en avveckling skulle påverka miljön.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Bullret kommer mer eller mindre att försvinna. Det är en stor miljöfördel i sammanhanget. När det gäller klimatpåverkande utsläpp är det svårt att säga i vilken riktning de går. Det beror på om folk åker bil till en annan flygplats eller väljer tåg, och så vidare. Den sammantagna effekten pekar inte entydigt på varken plus eller minus, sade Magnus Persson vid överlämnandet.

Stora saneringskostnader

En annan miljöfråga i sammanhanget är frågan om markföroreningar och sanering. Magnus Persson har i sin utredning tittat på möjliga kostnader för en marksanering, och hur de kan fördelas.

– Självklart finns det föroreningar på Bromma, och hur man sanerar ett så stort flygplatsområde är det egentligen ingen som har prövat på, sade han.

Så bör kostnaderna fördelas

Enligt utredningen bör staten ansvar för en grundläggande sanering som gör att marken går att använda till verksamhet motsvarande den vid en flygplats, till exempel industriområde.

– Vill man ha en finare sanering är det något som markägare och exploatörer får ta hand om. Det kan dra iväg till miljardbelopp beroende på resultatet när de gjort de undersökningar som krävs, sade Magnus Persson.

Staten skulle alltså inte återställa marken, utan bara göra den användbar för industriändamål, enligt regeringens utredare.

Värdefull mark

Samtidigt är marken värdefull. Enligt utredningen kan marken ge Stockholms stad, som är markägare, 15 till 40 miljarder kronor när den inte längre används till flyg.

Utredaren rekommenderar regeringen att vända sig till riksdagen med en skrivelse för att inhämta synpunkter därifrån. Om de beslut som krävs fattas snabbt kan flygplatsen vara avvecklad någon gång mellan 2025 och 2027, enligt utredarens bedömning. Och regeringen vill gärna att det ska bli verklighet.

– Jag tycker att det vore bra om vi kom dithän, sade infrastrukturminister Thomas Eneroth, som tog emot utredningen.

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.