Här är de viktigaste budgetförslagen för transporterna

Transport Fler ska cykla, kraven för klimatbonusen på personbilar skärps och järnvägen ska underhållas för att bevara biologisk mångfald. Det är några av de förslag som regeringen la fram inom transport och infrastruktur under måndagen.

Här är de viktigaste budgetförslagen för transporterna
Miljö- och klimatminister samt vice statsminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth en pressträff om ett besked på infrastrukturområdet.

Under måndagen presenterade miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) transport- och infrastruktursatsningar i höstbudgeten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Sverige har som mål att bli världens första fossilfria välfärdsnation och för att nå målet förslår regeringen över tre miljarder kronor i olika infrastruktursatsningar för resten av året. Samt över fyra miljarder för nästa år.

Mer pengar till klimatbonusen

Först ut presenterade Per Bolund de nya förslagen för persontransporterna.

– Sverige har högst andel laddbara fordon i nybilsförsäljningen i hela EU och var fjärde bil som säljs är en elbil. Pengarna till klimatbonusen på elbilar tog för några veckor sedan slut och därför föreslår regeringen 1,9 miljarder till klimatbonusen på miljöbilar, säger miljö- och klimatministern.

Klimatbonusen för laddhybrider kommer att sänkas från och med nästa år. Från och med år 2023 kommer klimatbonusen att sänkas även för samtliga miljöbilar eftersom priset på elbilen väntas sjunka och då behöver bonusen justeras.

Fler fossildrivna bilar kommer beskattas

Regeringen sänker de nedre gränserna för förhöjd fordonsskatt, så att fler fossildrivna bilar omfattas av skatten. Detta gäller för nya bilar och inte för de som redan har en fossildriven bil.

Regeringen föreslår också att endast elbilar, vätgasbilar, laddhybrider och biogasbilar kommer få nedsatt förmånsvärde enligt det här förslaget.

Satsar på miljöåtgärder för att säkra den biologisk mångfald

Regeringen vill även se satsningar på järnvägen. Under 2022 vill regeringen sats en miljard kronor till järnvägsunderhåll och 500 miljoner till trimning och miljöåtgärder för att förbättra tillgängligheten och säkerställa den biologiska mångfalden.

Hoppas på bussluffare

Under kommande år vill regeringen göra det lättare för människor att åka kollektivt. 1 miljard kronor föreslås i pandemistöd till kollektivtrafiken samtidigt som 111 miljoner kronor ska gå till att att genomföra ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken i hela Sverige.

– Vi kanske får ”bussluffare” eller ”kollektivtrafiksluffare” runt om i vårt land i framtiden, säger Per Bolund om förslaget.

Regeringen föreslår även pengar för att nattågen till övre Norrland och Jämtland ska fortsätta, samt pengar till nya lok och vagnar.

200 miljoner till sjöfarten för klimatkompensation

– Vi är beroende av en sjöfart som på ett klimatsmart sätt kan frakta vårt gods ut i världen, förklarar Tomas Eneroth under presskonferens.

Regeringen vill därför ge sjöfarten 200 miljoner kronor årligen till klimatkompensation under år 2023 och 2024. Dessutom ska 45 miljoner kronor årligen under de kommande tre åren gå till att ställa om sjöfartsverkets egen flotta till att bli fossilfri.

Företag ska kunna köpa cyklar till anställda

Fler ska kunna ta cykeln till jobbet föreslår regeringen 200 miljoner kronor till i en cykelsatsning under 2022.

Det innebär bland annat en förändrad förmånsbeskattning för att fler arbetsgivare ska, precis som en förmånsbil, erbjuda en cykelförmån. Förslaget är att det både ska gälla vanliga cyklar och elcyklar.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste