Uppsving för CSR-ansvar sedan krisen

Viljan att ta ett miljömässigt ansvar har fått en uppsving sedan krisen. Sju av tio småföretag upplever en ökad efterfrågan från kunder på miljöanpassade produkter och tjänster.

Det framkommer i en undersökning av försäkringsbolaget Trygg-Hansa. Ett av tio tillfrågade småföretag i undersökningen tycker att finanskrisen bidragit till ett ökat intresse kring frågor om företagens sociala ansvarstagande. 85 procent tycker inte att finanskrisen haft vare sig en negativ eller positiv effekt på engagemanget för CSR.

Men viljan att ta ett miljömässigt ansvar har fått en uppsving sedan krisen, hela sju av tio småföretag upplever en ökad efterfrågan från kunder på miljöanpassade produkter och tjänster. Det har sporrat 55 procent av de tillfrågade småföretagen att själva utveckla mer miljövänliga produkter och tjänster under det kommande året.

– Svenskar blir mer och mer miljömedvetna och ställer högre krav vid inköp av produkter och tjänster. Det blir då naturligt för företag att anpassa sig efter dessa önskemål för att kunna tillgodose kundernas miljökrav, säger Anders Hestbech, chef för företagsförsäkringar på Trygg-Hansa i ett pressmeddelande.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.