E-handel är i många fall mer klimatvänlig än butikshandel, särskilt beroende på var konsumenten bor och vilken typ av produkt som köps. Det visar en ny studie från projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, finansierat av Vinnova och lett av ASTER i samarbete med Lunds universitet. Forskarna har analyserat klimatpåverkan från 26 produkters resa – från produktion till konsument – i tre svenska kommuner med olika geografiska förutsättningar: stad, förort och landsbygd.
Fysisk butik eller e-handel: Det är mest hållbart
Undersökning Är e-handel alltid bättre för klimatet än att handla i fysisk butik? En ny svensk studie har analyserat klimatpåverkan från olika köp- och leveransalternativ i stad och landsbygd.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Resultatet visar att e-handel ofta ger lägre koldioxidutsläpp än fysisk handel när det gäller böcker och elektronik, särskilt för konsumenter som inte har gångavstånd till en butik. För modeprodukter i storstäder är dock butikshandel mer hållbar, eftersom returgraden är betydligt lägre än inom e-handeln (1,5 % jämfört med cirka 40 %). Studien betonar också att den sista transportsträckan hem till konsumenten har stor påverkan på klimatavtrycket – oavsett om varan hämtas i butik eller vid ett postombud.
– Här måste konsumenter, handlare och kommuner tänka smart och ta ansvar. Rätt använd kan e-handeln spela en viktig roll för att minska utsläppen i samhället, särskilt för konsumenter som inte har gångavstånd till en butik, säger Karin Svensson, projektledare på ASTER, i ett pressmeddelande.
För att minska butikshandelns utsläpp krävs mer hållbara resemönster, exempelvis genom minskat bilberoende och samordning av ärenden. Inom e-handeln är förpackningar en viktig faktor att arbeta med för att minska klimatpåverkan genom hela leveranskedjan.
Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik vid Lunds universitet, menar att projektet ger handelsföretag kunskap om hur CO2-effektiviteten kan förbättras i olika distributionskanaler, såsom hemleverans, upphämtningsställen och butiksförsäljning.
Projektet pågick från september 2023 till mars 2025 och syftade till att undersöka utsläpp kopplade till olika köpbeteenden och leveranssätt i handeln. Medverkande aktörer inkluderade Gina Tricot, Adlibris, NetOnNet, Kalmar kommun, Umeå kommun, Svensk Handel och Vasakronan. En särskild Vägvisare med konkreta råd har tagits fram för att stödja handeln, kommuner och konsumenter i att minska klimatpåverkan.