Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Två steg på vägen mot fossilfritt stål

KLIMAT Stålföretaget SSAB har lyckats använda fossilfritt bränsle i en del av sin process. Nu invigs en pilotanläggning som ska ersätta den klimatbelastande masugnen.

Två steg på vägen mot fossilfritt stål
Järnpellets. Foto:LKAB.

Ett steg mot fossilfritt stål har tagits genom att LKAB lyckats framställa järnpellets med bioolja istället för fossil olja i sin anläggning för produktion i full skala i Malmberget. Med det har koldioxidutsläppen från anläggningen minskat med 40 procent, enligt ett pressmeddelande.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Försök görs även att ersätta fossila bränslen med el i andra delar av tillverkningen av pellets, men den delen har ännu inte provats i full skala. Pelletstillverkning är ett sätt att förenkla hanteringen av järnmalm vid järnframställning.

Vätgas nästa – fast först naturgas

31 augusti tas nästa steg, med invigningen av en pilotanläggning som gör den mest klimatbelastande delen av processen fossilfri. En anläggning i Luleå ska omvandla järnpelletsen, som består av järnoxid, till järn.

Det är det centrala i samarbetsprojektet Hybrit, där även malmbolaget LKAB och Vattenfall ingår. Hydrogen, eller väte som det heter till vardags, kan ersätta kol för att få bort oxiden, syret, från malmen. Malmen omvandlas då till järn.

Ändå inte fossilfritt

Men i ett första steg blir pilotanläggningen ändå inte fossilfri, eftersom de första försöken görs med den fossila naturgasen. Företaget har ännu inte byggt ett vätgaslager utan utvärderar olika lämpliga platser. Att hantera vätgasen är ett forskningsprojekt i sig.

– SSABs mål är att kunna erbjuda fossilfritt stål på marknaden redan 2026 och vara helt fossilfria som företag 2045, säger Martin Pei, teknisk direktör SSAB, enligt ett pressmeddelande.

Sammantaget ska arbetet kunna minska hela Sveriges utsläpp med tio procent, enligt företrädarna för Hybrit.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.