Efter många och långa förhandlingar godkände EU-parlamentet i veckan slutgiltigt ett förbud mot försäljning av nya bensin – och dieselbilar från 2035. Det innebär att det om 13 år kommer vara mer eller mindre sluttankat inom EU och att inga nya bilar med vanliga förbränningsmotorer får registreras på vägarna.
Svebio rasar mot EU-beslut: ”Bromsar teknikutvecklingen”
Transport
EU-parlamentets beslut att stoppa försäljningen av förbränningsmotorer från 2035 kritiseras hårt av Svenska bioenergiföreningen, Svebio, som menar att beslutet snarare kommer leda till ökade klimatutsläpp och bromsa teknikutvecklingen av bioenergi.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Beslutet, som syftar till att snabba på omställningen till elbilar, har hyllats på många håll. Bland annat beskriver EU-parlamentarikern Heléne Fritzon (S), beslutet som ”historiskt”.
– Med tydliga gröna spelregler kan bilindustrin också lägga i ytterligare en växel mot en mer hållbar framtid. Det kommer att gynna våra möjligheter att skapa nya gröna jobb i Sverige och Europa, säger Heléne Fritzon (S), ledamot i miljöutskottet i Europaparlamentet.
”En orimlig ståndpunkt”
Men beslutet har också mött kritik. Svenska bioenergiföreningen, Svebio, hör till en av de mest kritiska rösterna och beskriver beslutet som ett ”flagrant misstag” som måste ”rivas upp”.
– Här skickar man en signal att all förbränning är dålig. Det är en orimlig ståndpunkt, då det är farliga utsläpp och fossila bränslen som är dåliga och som ska fasas ut, inte förbränningsmotorer, säger Gustav Melin, vd i Svebio, till Miljö & Utveckling.
Han menar att dagens moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening, och att 95 procent av partikelutsläppen kommer från från däck och asfalt. Vidare menar han att den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel.
– Det kommer öka utsläppen i förhållande till om man hade låtit förbränningsmotorer vara kvar och gått över till förnybara bränslen. Då hade det gått mycket fortare att minska utsläppen. Det här beslutet är bara negativt för klimatet, säger Gustav Melin.
Många pratar om att styra om biobränslen till sjöfart och flyg, och använda el till vägtrafik. Hur ser du på det?
– Att det ena inte utesluter det andra. Just nu finns ingen marknad på sjöfartssidan och flygsidan idag att investera i biobränslen. Det pratar man om för framtiden och är inget argument för att införa förbud mot förbränningsmotorer i bilar.
Biobränslen är samtidigt en bristvara?
– Jag är helt övertygad om att biodrivmedel kommer räcka till alla transportmedel om man gör det energieffektivt. Pratar vi biomassa så ökar den på jorden hela tiden och det vi behöver är att lära oss att omsätta den på rätt sätt, säger Gustav Melin.
Vidare menar han att förbudet mot förbränningsmotorer snarare riskerar att bromsa teknikutvecklingen av bioenergi.
– Det är jättedumt att ställa sig på bromsen redan nu Det finns stora möjligheter att göra bilar till hybrider som kan gå både på el och biodrivmedel. Nu får vi i stället ett teknikförbud att utvecklingen av biodrivmedel går långsammare, och att man inte vågar investera i nya fabriker på samma sätt, säger Gustav Melin.