Tunga förslag och beslut kring transporter i EU

Transporter I EU kom under veckan både förslag och beslut kring utsläpp från Europas transporter. Förbudet mot fossilbilar röstades igenom i parlamentet och samtidigt föreslog kommissionen tuffare krav på tunga transporter med en 90-procentig minskning av utsläppen fram till 2040.

<strong>Tunga förslag och beslut kring transporter i EU</strong>
Foto: Adobe Stock

Till 2035 kommer det vara mer eller mindre sluttankat i EU. Då måste alla nya bilar vara utsläppsfria. Det har EU-parlamentet nu slutgiltigt godkänt. Förslaget fick preliminärt grönt ljus redan i höstas, men enligt EU-parlamentarikern Helen Fritzon (S) var det långt ifrån säkert om överenskommelsen slutgiltigt skulle godkännas då parlamentets konservativa grupper tidigare röstat nej till förslaget. Men med 340 ja och 279 nej fick förslaget på tisdagen slutgiltigt grönt ljus.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Biltillverkarna har redan börjat ställa om. Svenska bilföretag som Volvo är redo att sluta sälja fossildrivna bilar redan 2030. Redan inom fem år beräknas elbilar vara billigare att tillverka än bilar med förbränningsmotor. Sverige ligger i framkant och med tydliga och hållbara regler från politiken ligger vägen öppen för svensk industri, säger Heléne Fritzon (S) i en kommentar.

Förslag om tuffare krav för tunga fordon

Samtidigt som det blev klart att alla nya bilar ska vara utsläppsfria till 2035, lade EU-kommissionen fram ett förslag om tuffare utsläppskrav för tunga fordon. Enligt kommissionen står tunga fordon, som lastbilar och bussar, för mer än 25 procent av EU:s totala utsläpp av växthusgaser.

För att komma till rätta med det, och minska utsläppen, föreslår nu kommissionen att tunga fordon som lastbilar och bussar ska minska utsläppen med 45 procent från och med 2030, 65 procdent från och med 2035 och med 90 procent från och med 2040

Stadsbussar får ännu striktare mål, och ska enligt förslaget vara helt utsläppsfria från och med 2030. Fordon som används i gruvdrift, skogsbruk och jordbruk undantas däremot från regelverket.

Ris och ros mot förslaget

Befintliga utsläppskrav är utsläppsminskningar på 15 procent till 2050 och 30 procent till 2030. Det nya förslaget omfattar 90 procent av alla tunga fordon, jämfört med 60 procent i de nuvarande reglerna.

Förslaget har både fått ett blandat mottagande. Bland annat menar miljöorganisationen Transport & Environment att EU-kommissionen borde ha satt ett mål på 100 procents utsläppsminskningar till 2035. De menar också att 2030-målet är för lågt i jämförelse med lastbilstillverkarnas egna utsläppsminskningar.

– År 2035 kommer praktiskt taget alla nya ellastbilar att vara billigare att köra än dieslar när de kör lika långt och bär lika mycket. Men utan en tydlig EU-deadline kommer diesellastbilar att förorena våra lungor och planeten i flera år längre än nödvändigt, säger Fedor Unterlohner, fraktchef på tankesmedjan, i en kommentar.

Också svenska 2030-sekretariatet har synpunkter på beslutet och förslagen. Bland annat anser organisationen att gemensamma utsläppsmål för nya fordon är välkomna, och bör kombineras med att medlemsländer som Sverige går före och underlättar andras omställning. Samtidigt anser man att målen för stadsbussar bör skärpas till år 2027, för personbilar och lätta lastbilar till år 2030 och till år 2040 för tunga fordon. Detta har tio medlemsstater och en rad fordonstillverkare antagit redan nu.

Förslaget innehåller en lång rad undantag för ett stort antal yrkesfordon. Här vill 2030-sekretariatet att undantagen minimeras, till exempel anser man att sopbilar bör omfattas av utsläppskraven.

Slutligen anser 2030-sekretariatet att det är fel att jämställa biodrivmedel som biogas och elektrobränslen med fossila drivmedel och menar att detta försvårar klimatmålens uppfyllelse.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.