Storskalig plan för småskalig vätgas

Vätgas Inom kort öppnar Umeås första vätgastankstation med lokalproducerad vätgas. Det handlar om en demoanläggning för en kund.

Storskalig plan för småskalig vätgas
Oazer

Med hjälp av många, små vätgastankstationer ska Norrlandskusten och så småningom hela Sverige bli tillgängligt med vätgasbil. Så kan man sammanfatta visionen bakom Umeåföretaget Oazer, som tagit fram ett koncept för lokalproducerad vätgas med grön el som energikälla. En anläggning finns redan.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Vi har gjort en demoanläggning för en specifik kund, men den är ännu inte formellt överlämnad, säger Mikael Lindblad, affärsutvecklingschef på Oazer.

Anpassad för norrländskt klimat

Stationen består av två containrar där den ena innehåller den tekniska utrustning som krävs för tankningarna, medan den andra innehåller en elektrolysör som omvandlar el till vätgas. Stationen är anpassad för norrländskt klimat och delar av den är patentsökta.

– Planen framåt är att säkra kapitalbehovet för att kunna ta fram den första kommersiella tankstationen med lokal vätgasproduktion. Vi vill höja produktionskapaciteten fem till åtta gånger. Därefter vill vi placera ut stationer på strategiska ställen och binda ihop orter. Sedan vill vi förtäta, säger Mikael Lindblad.

Ser potential i tunga transporter

Demoanläggningen har en kapacitet på 10 kilo per dygn och kan försörja tre till fem personbilar. Men personbilar är inte den intressantaste tillämpningen, tycker Mikael Lindblad.

– Bränsleceller har ännu större potential när det gäller tunga transporter. Scania har fyra prototyper på gång, och Hyundai har sålt 1 000 vätgasdrivna lastbilar till Schweiz, säger han.

Hönan och ägget

Att försöka etablera vätgasmackar i Sverige – som ju närmast är ett ödeland vad gäller just vätgas – är inte det lättaste. Utan tankställe vill ingen investera i fordon. Och utan fordon är det inte lönt att bygga ett tankställe.

– Tillgången på fordon är naturligtvis ett litet bekymmer, att de inte kommer i den takt vi skulle önska. Men vi vet att det sker mycket i det tysta. I princip alla biltillverkare har en utrullningsplan för bränslecellsfordon, säger Mikael Lindblad.

Även ägarna bakom Oazer vill in i fordonsbranschen. Systerföretaget ECTM (Electric Cars, Trucks & Machines) ska erbjuda både försäljning och konvertering. Enligt Mikael Lindblad arbetar företaget i nätverk och serieproduktion skulle ske i Polen och vid stora volymer i Kina.

Läs mer: Så fick Mariestad Sveriges första solelsdrivna vätgasmack

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.