Siemens slutar leverera till kärnkraft

Siemens började på en låg miljönivå men har nu valt att höja ribban rejält.
– Bland annat har vi valt att sluta leverera till kärnkraftverk. Vi förlorar affärer till fördel för vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, förklarar Maria Baldin, informations- och hållbarhetschef.

Siemens ser stora möjligheter med att satsa på hållbara affärer och de håller koll på vad som händer i omvärlden. Enligt Maria Baldin tittar Siemens särskilt på urbanisering, demografisk förändring, klimatförändringar och globalisering för att hitta nya affärsmöjligheter.

– För att miljömål ska få effekt måste de vara affärsrelaterade. Men vi kan inte bara jobba med hållbarhetsfrågor själva, vi måste hjälpa våra kunder att bli bättre också.

Nyligen lanserade företaget den nya affärsstrategin One Siemens med syfte att få ett integrerat företag. Och de fokuserar på det de kallar innovationstillväxtländer, alltså utvecklingsländer som är i stort behov av nya tekniska lösningar. Idag har deras miljöportfölj ett värde på 25-28 miljarder euro. Och hitintills har de sparat 270 miljoner ton koldioxid för sina kunder genom energieffektiva produkter.

Miljökorsord och frågesport

Men hållbarhetssatsningen beror också mycket på att det är svårt att hitta arbetskraft och det kommer att bli svårare framöver. Enligt Maria Baldin är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare och undersökningar pekar på att företag med miljöfokus lättare attraherar unga talanger. Och det är viktigt att alla medarbetare har ett stort engagemang för frågorna.

– Vår önskan är att alla personliga mål ska vara miljörelaterade och det jobbar vi för.

För att skapa ett engagemang har Siemens interna sidor om deras miljöarbete. Där skriver de om miljöfrågorna på ett lättfattligt sätt och ger tips om miljöbesparingar i vardagen. De har miljökorsord och frågetävlingar där svaren behöver sökas upp på intranätet. De satsar också på korta miljöutbildningar på fem minuter som man kan göra själv. Och eftersom huvudkontoret ligger i Upplands Väsby sponsrar de en buss från cityterminalen i Stockholm för att få fler att åka kollektivt.

– För att lyckas med miljöfrågan tror vi att det krävs samarbete mellan avdelningar, någon som koordinerar miljöarbetet och gemensamma budskap från ledningen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste