Efter flera år av nedgång växer svensk e-handel igen – men tillväxten sker i skuggan av osäker geopolitik och stigande tullar. Samtidigt växer kraven på hållbara lösningar. Enligt E-barometern Q1 2025 uppger hela 99 procent av de svenska e-handelskonsumenterna att de försöker göra hållbara val när de handlar – en siffra som ökat stadigt de senaste åren. Men i praktiken är det få företag som lyckas möta efterfrågan.
Second hand lyfter – men e-handeln tappar mark
CIRKULARITET Trots konsumenternas uttalade hållbarhetsambitioner är det få svenska e-handlare som kapitaliserar på den cirkulära trenden. Nu pekar flera aktörer på både risker och nya affärsmöjligheter – särskilt om ett handelskrig blir verklighet.

Foto: Adobe stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
”Endast tre procent av konsumenterna har e-handlat second hand från en traditionell e-handlare – exakt samma nivå som för ett år sedan,” konstaterar rapporten.
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