Statsminister Ulf Kristersson (M), som deltog via länk från EU-toppmötet i Bryssel, säger att ”Fit for 55” lägger om grunden för EU:s klimatpolitik. Skulle andra delar av världen göra det EU nu förbinder sig att göra så skulle vi klara 1,5-gradersmålet”.
Han betonar att klimatpaketet kommer att ha en betydande inverkan på inte bara EU utan även på andra länder.
– Det handlar om elektrifiering, alternativa bränslen och en lång andra faktorer som kommer att påverkas av detta, säger Ulf Kristersson (M).
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) säger att beslutet skapar nya förutsättningar för svensk klimatpolitik.
– I och med det här så styr nu EU mot FN:s klimatpolitiska ramverk – Parisavtalet. EU tar sitt ansvar för att nå 1,5-gradersmålet och går före, säger hon.
Utredare kritisk mot 2030-målet
Utredaren John Hassler har tidigare meddelat att han tycker att Sveriges transportmål för 2030 är överspelat. Under regeringens nationella klimatmöte som hölls för två veckor sedan sade han till Miljö & Utveckling att Sverige borde ta bort målet i samband med att EU:s klimatpaket Fit for 55 nu börjar falla på plats.
– Det gör skada. Det är onödigt och det gör skada, sade han.
– Det har funnits en påfallande stor okunskap om vad som händer inom EU. Inte bara bland medier och politiker, utan även bland forskare. De här reglerna som kommer från EU är väldigt kraftfulla och nu är det dags för Sverige att tänka om.
De andra målen, för 2040 och 2045, är de bra?
– Nej, de behövs inte. Men eftersom det fortfarande inte är klart vad som ska hända efter 2030 är det inte läge att ta bort dem idag, sade han.
Vid samma tillfälle riktade 2030-sekretariatets Mattias Goldmann skarp kritik mot John Hasslers resonemang som han menar är en riskfylld strategi.
– För det första ser näringslivet på de kortsiktiga målen som väldigt viktiga för deras konkurrenskraft. För det andra är det en enorm riskfylld strategi att bara förlita sig på EU-målen, inte minst då det i juli nästa år är EU-val och allt tyder på att högerkrafter kommer att gå starkt framåt, sade han till Miljö & Utveckling vid samma tillfälle.
John Hassler förväntas slutföra sitt uppdrag senast den 16 oktober.
Utöver detta har han också fått i uppgift att analysera hur Sverige, i samarbete med andra länder, kan bidra till att större utsläppsproducenter tar sitt ansvar. Dessutom kommer han att undersöka hur Sverige kan agera för att säkerställa global implementering av Parisavtalet.