Miljö & Utveckling har tidigare skrivit om att allt fler flygbolag fälls för greenwash i olika instanser. Det handlar om missledande marknadsföring och flaska eller överdrivna miljöpåståenden som uppdagats.
Flygbolag anmäls för greenwash: ”Det måste svida om man ljuger”
Hållbarhetskommunikation Flera stora flygbolag – däribland SAS – anmäls för greenwashing. Flygbolagen anklagas för att bryta mot EU-regler och ge en missvisande bild av att flygande är miljömässigt hållbart.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Nu sätts ytterligare 17 stora flygbolag under press. Det är organisationen BEUC, som samlar konsumentorganisationer från sammanlagt 19 länder, som anmäler flygbolagen för att strida mot EU:s lagstiftning om otillbörliga affärsmetoder. Utöver SAS anmäls bland annat Norwegian och Ryanair.
– Vi vill se en ordentlig genomlysning av de här 17 flygbolagens och hela branschens marknadsföring. Vi måste få ett stopp för flygbolag som försöker påskina att det är hållbart att flyga. Det måste svida om man ljuger i sin reklam, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter i en kommentar.
”Det finns ingen konsumtion som är koldioxidneutral”
Anmälan har lämnats till CPC, som är EU:s nätverk för konsumentmyndigheter där svenska konsumentverket ingår. Den bygger på BEUC:s rapport Green (F)Lying Report, som identifierar en rad vilseledande påståenden från flygbolagen. Att extra avgifter kan ”neutralisera” eller ”kompensera” koldioxidutsläpp är ett av de påståenden som enligt BEUC är greenwashing. Organisationen kräver därför att flygbolagen återbetalar kompensationer till konsumenterna.
– Det finns ingen konsumtion som är koldioxidneutral. Uttrycket bör förbjudas. Greenwashing är en farsot och detta är ett av de tydligaste om mest stötande exemplen, säger Jan Bertoft i en kommentar.
Vill se skiftad efterfrågan
Rapporten drar också paralleller med domen mot Arla, som förbjöds att använda sin netto noll-reklam för mjölk med hänvisning till att konsumenterna getts intrycket att produkten inte har något klimatavtryck alls då utsläppen skulle kompenseras genom satsningar i andra länder.
– Oavsett om du betalar extra koldioxidtillägg eller inte så kommer din flygresa fortfarande att orsaka klimatskadliga utsläpp. När många vill resa mer hållbart borde flygbolagen sluta sälja tjänster som på ett falskt sätt ska dämpa ett dåligt samvete, avslutar Jan Bertoft.
Sveriges Konsumenter vill se att efterfrågan skiftar mot andra transportmedel, så som långdistanståg.
Miljö & Utveckling har sökt SAS för en kommentar.